مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)

آخرین مطالب

۳ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

توصیه های استاد قرائتی به اهل علم

1. پیغمبری سوار بر الاغ بود از روستایی می‌گذشت به قبرستان رسید و گفت خدایا این مردگان چگونه زنده می‌شوند؟ در این هنگام به فرمان خداوند مُرد و صدسال بعد خداوند او را حیات دوباره بخشید و این نشان می‌دهد که علم، آنقدر ارزش دارد که پیامبری صدسال باید بمیرد تا یاد بگیرد که خداوند چگونه مردگان را زنده می‌کند.

2. اینکه خداوند به حضرت موسی(ع) دستور می‌دهد تا حضرت خضر را پیدا کند و یاد بگیرد یعنی پیغمبر هستی؛ اما فارغ التحصیل نیستی.

3. برخی سخنرانان با کلمات بازی می‌کنند و جملات و کلمات مترادف و هم معنا را مدام تکرار می‌کنند، در حالی که باید سخنران بر بالای منبر کم حرف بزند، مفید حرف بزند و مسائل مورد نیاز مردم را بازگو کند.

4. باید برای لحظه لحظه عمر از خداوند متعال استغفار کنیم و زمان را بیهوده از دست ندهیم؛ همان‌گونه که امامان ما از لحظه لحظه عمرشان برای استغفار و تسبیح خداوند استفاده می‌کردند و لحظه‌ای غافل از یاد و ذکر خداوند نبودند.

5. قرآن باید محور همه کارها باشد؛ ‌چرا که قرآن جامع و کامل است و در باب همه مسائل می‌توان به قرآن تمسک کرد و نکته‌هایش را استخراج کرد و آموخت.

6. شما ببینید انسانی را که بیرون از بانک به تماشای آن نشسته است و یا جوانانی که با شدت و حدت به تماشای یک برنامه ورزشی 90 دقیقه‌ای مثل فوتبال می‌نشینند، اینها همه زمان و وقت و کارهای بیهوده است که باید از زندگی‌ها حذف شود، تماشاگر فوتبال نباشیم؛ خودمان ورزش کنیم، از تماشای مسابقه فوتبال، چیزی جز خسران عایدمان نمی‌شود.

7. علمی که انسان با تحقیق از آیات و روایات به دست می‌آورد، آن زمان مفید فایده است که به مردم بگوید؛ بنابراین آن علمی که انسان در نزد خود نگه دارد علم نیست.

8. علم نافع علمی است که عالمش به واسطه آن، دستگیر پدر و مادرش باشد و دست آنان را بوسه زند و متواضع باشد، ثمره علم، ‌اشک است و طلبه باید اهل اشک باشد؛ اینکه می‌گویند علما و روحانیان سلسله جلیله هستند این در صورتی مصداق دارد که فرقی بین نماز نجار و بنا و قصاب با یک عالم باشد وگرنه همین نماز سه رکعتی مغرب و عشا را یک انسان معمولی هم می‌خواند.

9. طلبه باید از ابتدا مواظب طلبگی‌اش باشد، ‌تقوا باید از ابتدا در طلاب تقویت شود و یک طلبه باید با مطالعه فردایش با امروز و دیروزش متفاوت باشد و البته برای این تفاوت نیاز است که محور کارهایش را تفسیر و جدی گرفتن قرآن قرار دهد.

10. در حوزه‌های علمیه باید طلاب در هر سال تحصیلی مهارتی خاص را فرا گیرند. برای مثال در سال اول روش تدریس قرآن در سال دوم قصه‌گویی در سال سوم احکام که اگر طلبه‌ای در سال دوم دیگر درسش را ادامه نداد، حداقل فایده‌اش این است که او دو هنر تدریس قرآن و آموزش احکام را فرا گرفته است.

احد داوری
۱۳ دی ۹۴ ، ۱۴:۱۵ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

قرآن کریم کتاب هدایت انسان به سوی سعادت و کمال است و در راستای این هدف آیاتی را در بر دارد که به موضوعات طبیعی از قبیل آسمان‌ها، زمین، باد، باران، آب، دریاها، کوهها و ... اشاره می کند و از آنجا که به عنوان معجزه خاتم پیامبران می باشد مطالب این آیات نیز می تواند جزئی از اعجاز محتوایی قرآن باشد که شهید مطهری در گفتار و نوشته های خود ضمن پذیرش این نوع از اعجاز، هر از چند گاهی به مصادیق آن اشاره می کند. آنچه در این مجال ذکر شده است پس از ذکر معنای لغوی و اصطلاحی اعجازو بیان وجوه مختلف آن و به تبیین مفهوم اعجاز علمی و  پیشینه آن از نگاه شهید مطهری پرداخته، آنگاه مبانی اعجاز علمی را در آثار استاد مطرح کرده و مصادیق معدودی از اعجاز علمی را در شکل گیری کوه یخ ابرها و دگرگونی شدیدآنهابرای ایجاد باران بر شمرده و در پایان به آسیب شناسی اجمالی اعجاز غیبی می پردازد که مهم ترین آسیب، تطبیق مطالب علمی غیر قطعی با آیات قرآن می باشد.

واژگان کلیدی: اعجاز علمی، وجوه اعجاز، مبانی اعجاز علمی، مصادیق اعجاز علمی، آسیب شناسی اعجاز علمی، شهید مطهری

 دانلود متن کامل مقاله

احد داوری
۰۴ دی ۹۴ ، ۲۱:۵۲ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

قیام های برخاسته از تعالیم و دستورات اسلام اغلب در ابتدای مسیر حرکت با موفقیت هایی همراه می شوند ولی به مرور زمان با بروز آسیب هایی از هدف اصلی منحرف شده و به سرانجامی نمی رسند. شناسایی این آسیب ها از منظر افق فرابشری وحی نتایج مفیدتری به دست می دهد تا در درمان یا پیشگیری به کار آید. بویژه اگر بخواهیم آسیب های مذکور را با توجه به حکومت نوپای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مورد بررسی قرار دهیم که دینی جامع و جاوید به جامعه بشری معرفی کرده است؛ با این نگرش، نگارنده به ذکر آسیب های نهضت اسلامی از دیدگاه قرآن کریم پرداخته است؛ بدین منظور آسیب های تهدید کننده نهضت را در دو گروه درونی و بیرونی طبقه بندی کرده و سرپیچی از فرمان رهبر، فساد خواص، مد نظر قرار ندادن ارزش واقعی مجاهدان راستین، وابستگی به سیاست های کلی بیگانگان، نگاه تک بعدی به مسائل، اختلافات درونی، عدول از مردم سالاری دینی و پیراستگی از اخلاق اسلامی را جزء  اساسی ترین آسیب های درونی قیام اسلامی برشمرده و مهم ترین آسیب های بیرونی را از ناحیه کفار، منافقان و اهل کتاب متوجه نهضت اسلامی می داند.

واژگان کلیدی: بیداری اسلامی، قرآن، پیامبر اعظم، آسیب شناسی، رهبر، فساد خواص، اختلاف، کفار، منافقان، اهل کتاب

دانلود متن کامل مقاله

احد داوری
۰۳ دی ۹۴ ، ۱۲:۱۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر