مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)

آخرین مطالب

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در باره سبک زندگی و تاکید بر سبک زندگی اسلامی منابع زیر برای مطالعه پیرامون سبک زندگی معرفی می گردد.

لازم به ذکر است که دو مقاله از اینجانب نیز با عنوان «بررسی بایسته های خانواده متعالی در سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم» و «مصادیق خانواده متعالی در سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم» نوشته شده که در مسابقات بین المللی قرآن کریم نیز حائز رتبه های برتر گردیدند، ان شاء الله به توفیق الهی در اولین فرصت به صورت کامل منتشر خواهند شد. (فرصت انتشار و طراحی برای انتشار فعلا با دعای بزرگواران میسر خواهد شد)

1. همه فرمایشات مقام معظم رهبری در باره سبک زندگی (کلیک کنید)

2. معرفی 23 منبع از سایت اسک دین (کلیک کنید)

3. معرفی ده کتاب جالب درباره سبک زندگی اسلامی از پایگاه اطلاع رسانی هیأت مذهبی وارث (کلیک کنید)

فعلا همین اندازه فرصت داشتم...

تکمیلی (خرداد 1395):

مقاله بررسی مصادیق خانواده متعالی در سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم

 مقاله بایسته‌های خانواده متعالی در سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم

احد داوری
۳۱ مرداد ۹۴ ، ۲۱:۳۴ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

همزمان با ایام دهه کرامت و تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و حضرت امام رضا علیه السلام در ادامه مقاله «نگرشی اجمالی به امام رضا علیه السلام از نگاه رجالیون اهل تسنن» که با همکاری دوست عزیزم جناب آقای احمد آرخ تدوین شده است منتشر می گردد، لازم به ذکر است که مقاله  رتبه دوم هشتمین همایش ملی فضایل رضوی سیستان وبلوچستان را در سال 1393کسب کرده است.

چکیده:

بررسی شخصیت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام از نگاه علمای اهل تسنن به روش توصیفی تحلیلی در این پژوهش مورد واکاوی قرار گرفته است، از این رو پس از بیان اهمیت مسأله به ذکر گونه‌های حضرت رضا علیه السلام در کتب رجالی و حدیثی اهل تسنن پرداخته شده  که عبارتند از: توجه به نسب والای حضرت رضا علیه السلام و اعتبار احادیث وی، سرور و سید بودن حضرت، راستی و صداقت امام، نقل حدیث از ایشان، عجیب و غریب بودن روایات حضرت و اعتقاد به توسل و زیارت حضرت رضا علیه‌السلام.  این نوشتار همچنین راهکارهایی برای رفع تناقض های احتمالی میان علمای اهل تسنن در برخورد با احادیث حضرت ارائه داده است.

واژگان کلیدی: حضرت رضا علیه‌السلام، مطالعات رجالی، اهل تسنن، برخورد دوگانه.

دانلود متن پی دی اف مقاله

 

احد داوری
۲۶ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۵۹ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

روخوانی و روان خوانی قرآن کریم یکی از مواردی است که مقدمه ای برای تدبر و تفکر در قرآن بوده و خواندن قرآن به طور صحیح یکی از محاسن اعتقادی و رفتاری است که باید به طور دقیق آن را فراگرفت و عمل نمود، برای یادگیری بهتر روخوانی و روان خوانی قرآن برخی نکات راهگشا وجود دارد که در جزوه حاضر ذکر شده است، همچنین برخی مقدمات برای روخوانی و روان خوانی نیز وجود دارد که آشنایی اجمالی با آنها لازم است، آنچه در این جزوه ذکر شده است از سطح مبتدی شروع شده و به طور مختصر مقدمات مطلب را ذکر کرده است، از جمله مطالبی که در این جزوه می خوانید عبارتند از:

 

دعای ابتدای قرائت قرآن از امام صادق علیه السلام، دعای ختم قرائت قرآن، آداب تلاوت قرآن، احترام به قرآن، وضو، پاکیزه بودن، ذکرهای تلاوت، زمان تلاوت، مکان تلاوت، چگونه قرآن بخوانیم؟، سجده های واجب، ویژگی های قاری قرآن،  الفبای قرآن،علامت هاى قرآن، صداهاى کوتاه، وَقف و ابتدا، حروف مُقَطَّعَه و...

 

این جزوه در سال 1388 گردآوری شده و در 36 صفحه A5 تنظیم شده است و مقدمه ای برای شروع یادگیری تجوید می باشد.

 

دانلود جزوه آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن کریم

 

 

احد داوری
۱۹ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۲۴ موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱ نظر

آنچه در این مقاله ذکر شده‌است بررسی آیاتی است که مربوط به حضرت مهدی علیه‌السلام هستند، به همین منظور نویسنده بحث کوتاهی پیرامون جری و تطبیق ارائه نموده و سپس مهمترین آیاتی را که از باب معانی باطنی بر حضرت قائم علیه‌السلام تطبیق شده‌اند برشمرده و در مورد هر آیه روایت‌هایی را نقل نموده‌است، وی در پایان نتیجه می‌گیرد که بعضی از آیات قرآن کریم از باب تعیین مصداق کامل به حضرت مهدی علیه‌السلام تطبیق شده‌اند و این نفی معنای ظاهری آیه نیست.

کلید واژگان: قرآن، تطبیق، روایت، مهدی و قائم علیه السلام.

این مقاله در سال 1382 نوشته شده (متن اولی) ، سپس در سال 1386 ویرایش دومی از آن منتشر شد که از اینجا قابل دریافت و مطالعه است. اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر ....

احد داوری
۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۲۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

ثَلاثٌ لَا یُغِلُّ عَلَیْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِیحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ (اصول کافی، ج1، ص403)

 سه چیز است که هرگز دل مؤمن نسبت به آنها جز اخلاص، چیز دیگرى نمى ورزد، یعنى در آن سه چیز محال است خیانت بکند. یکى اخلاص عمل براى خدا. یک مؤمن در عملش ریا نمىورزد. دیگر، خیرخواهى براى پیشوایان واقعى مسلمین، یعنى خیرخواهى در جهت خیر مسلمین، ارشاد و هدایت پیشوایان در جهت خیر مسلمین. سوم مسئله وحدت و اتفاق مسلمین، یعنى نفاق نورزیدن، شق عصاى مسلمین نکردن، جماعت مسلمین را متفرق نکردن. (حدیث نبوی، مطهری، مرتضی؛ سیرى درسیره نبوى، ص280)

دانلود متن کامل پی دی اف مقاله (که صرفا  از کتب شهید مطهری گردآوری شده است.)

احد داوری
۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

1. دانشجویان در زمینه موضوعاتی که بدان علاقه مند هستند بهتر می توانند مطالعه نمایند.

2. از دانشجویان مقطع ارشد انتظار نظریه پردازی نمی رود، لذا جمع آوری و پردازش مختصر اقوال علما در مورد موضوعی خاص نیز می تواند به عنوان موضوع مورد پذیرش قرار گیرد. لذا لزوما دانشجو نباید موضوعی را نتخاب کند که نتایج جدید علمی داشته باشد.

3. بهتر آن است که دانشجو خود موضوعی را با تلاش خود انتخاب کند که این انتخاب تلاش شبانه روزی می طلبد و به استاد پیشنهاد دهد تا استاد نظر نهایی را بر اساس توان و سلیقه دانشجو ارائه نماید.

4. دانشجو باید به توانایی های خود از لحاظ زبان و ادبیات عربی، امکانات معنوی و مادی خود از قبیل دسترسی به اساتید برجسته و کتابخانه ها و کتاب های خطی، نرم افزار های اسلامی و فیش برداری، اینترنت، کامپیوتر شخصی توجه نماید.

5. تدبر و تفکر در آیات قرآن و احادیث معصومان علیهم السلام به انتخاب موضوع کمک می کند، همچنین مطالعه جزئی برخی کتاب های تفسیر که به طور نکته ای برخی مطالب را ذکر کرده اند (همچون تفسیر نور و تفسی راهنما، فرهنگ موضوعی تفاسیر، فرهنگ قرآن) که برخی نکته های ذکر شده می تواند سرآغازی برای انتخاب یک موضوع باشد.

6. باید از روی آوری به موضوعات بی ارزش یا کم ارزش به منظور رفع تکلیف و گذراندن واحد پایان نامه پرهیز کرد.

این مطالب تکیمل می گردد

احد داوری
۱۱ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۵ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰ نظر

خلاصه ای از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با عنوان

بررسی فضای فرهنگی اجتماعی صدور خطبه های نهج البلاغه

چکیده:

 فهم خطبههای گرانسنگ نهجالبلاغه مرهون آشنایی با شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی عصر صدور این کلمات نورانی است؛ در این راستا نویسنده کوشیده است با ذکر اهمیت مساله، پیشینه تاریخی بحث را بازگو کند و ضمن تبیین روشهای فهم فضای صدور، موارد کاربرد آن را متذکر شده و با آسیب شناسی بحث، میزان تاثیر فرهنگ زمانه در خطبه های نهجالبلاغه را واکاوی نماید.

در بخش اصلی رساله، شمای کلی فضای فرهنگی اجتماعی عصر امام علی علیه السلام ارائه و زمینهصدور بیشتر خطبه های نهج البلاغه بیان شده است.

کلید واژه ها: امام علی علیه السلام، نهج البلاغه، نهج البلاغه و فضای صدور، خطبه های نهج البلاغه،     فضای فرهنگی اجتماعی خطبه های نهج البلاغه

(فایل پی دی اف خلاصه کلی از پایان نامه و همچنین متن 30 صفحه آغازین پایان نامه با تغییرات جزئی در صفحه بندی)

مقاله ای از بخش مقدمات پایان نامه نیز در فصلنامه مطالعات تفسیری چاپ شده است که می توانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت متن آن به اینجا مراجعه کنید.

احد داوری
۱۰ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۴۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شناخت معارف اصیل و پاسخگویی به شبهات ناشی از تضاد فکری در جوامع امروزی, وظیفه ای خطیر بر عهده دانش پژوهان و آگاهان دینی می گذارد تا روح معارف اسلامی را با شیوه های رسا تبیین کنند. در این راستا نویسنده به بررسی موضوع نماز در صحیفه سجادیه پرداخته است, وی با ذکر اهمیت مساله و تبیین مفاهیم اصلی موضوع, رسالت اصلی امام را هدایت انسان به سوی الله ذکر می کند که با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی محیط, امام سجاد علیه السلام از قالب دعا برای بیان مقاصد خود استفاده کرده است و تعداد معدودی از این دعاها در صحیفه سجادیه ذکر شده است. وی در پایان به طور مختصر اشاره های صحیفه سجادیه به نماز را در یک تقسیم بندی شش گانه بیان نموده است.

واژگان کلیدی: امام سجاد علیه السلام، صحیفه سجادیه، نماز، دعا، رسالت

 متن پی دی اف مقاله

احد داوری
۰۹ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۳۷ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

مقدمه

تخصص در هر موضوع و هر علمی  نیازمند یافتن رابطه منطقی میان چهار عنصر «مأخذشناسی»، «شخصیت ­شناسی»، «اصطلاح ­شناسی» و «نظریه­ پردازی» دارد؛ لذا می توان گفت: آشنایی با منابع و کتب تالیف شده از پیش نیازهای تحقیق و پژوهش می باشد که از آن به عنوان کتابشناسی یاد می شود، در فرهنگ متوسط معین  ذیل واژه کتابشناسی چنین آمده است: فن آگاهی از انواع کتابها و مولفان و مصنفان و مترجمان آنها.

کتابشناسی انواع مختلفی دارد و یکی از مهمترین انواع آن کتابشناسی موضوعی است که در آن کتاب هایی که در یک موضوع خاص- چه آن موضوع یک شخص باشد و چه یک محل یا یک شیء یا بیشتر- ضبط و فهرست می­شود، نتایجی که از کتابشناسی به دست می آید به عمر مفید پژوهشگران می افزاید و راه رسیدن به مطالب را در مدت کوتاهی فراهم می­ آورد و فهرست جدیدی از عناوین موضوع را برای پژوهنده ترسیم می کند.

بیش از چهارده قرن از نزول قرآن کریم می گذرد و اهتمام به آخرین کتاب آسمانی روز به روز بیشتر می شود و در زمینه های مختلف قرآنی کتب و مقالات بسیاری به رشته تحریر در می آید، به دنبال آن عده ای از محققان به معرفی کتب نوشته شده در موضوعات خاص برآمده اند و کتابشناسی های مختلفی را ارائه کرده اند؛ از جمله کتابشناسی اعجاز قرآن، کتابشناسی قرآن و علوم­ جدید، کتابشناسی قرائات قرآن، کتابشناسی محکم و متشابه و... ولی متاسفانه کتابشناسی مستقلی در باره مکی و مدنی انجام نشده است. اینک در راستای کتابشناسی موضوعی  علوم قرآنی به معرفی کتابهایی که در زمینه «مکی و مدنی» به نگارش در آمده اند یا بخشی از آنها این مقوله را در بر دارند می­پردازیم (پرداختن به مقاله­ هایی که به همین موضوع اختصاص دارند در فرصت دیگری بررسی خواهد شد).

برای تدوین این کتابشناسی که در سال 1384 گردآوری شده است، تا حد امکان از کتابخانه­ ها، کتاب ­های تراجم، معاجم، فهرست ­ها، فرهنگ ­ها، کتابشناسی­ ها، دایرة­المعارف ­ها، نرم­ افزار های کامپیوتری و سایت­ های مختلف اینترنتی استفاده شده است، هرچند نگرش کامل به آنها فرصت دیگری را می­ طلبد.

مقاله حاضر پس از مقدمه حاضر در سه بخش مجزا آمده است:

الف- کتب مستقل که تعداد آنها محدود است.

ب- پایان نامه هایی که در زمینه مکی و مدنی می باشند.

ج- کتب غیرمستقل که بیشتر حجم مقاله را به خود اختصاص  داده است.

و اینک اسامی کتب؛

احد داوری
۰۷ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۳۸ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

معرفی مشخصات کتاب های نوشته شده با موضوع تکامل

(این مطلب بخشی از کتاب های مستقل منتشر شده تا سال 1384 را شامل می شود و در صورت نیاز تکمیل خواهد شد).

1. آیا براستی انسان زاده میمون است؟ گردآوری: محمود بهزاد، تهران، کتابهای جیبی، 1343، 157ص.

2. از میمون تا انسان

احد داوری
۰۵ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۱۳ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

معرفی مشخصات کتاب های نوشته شده با موضوع تقیه

(این مطلب بخشی از کتاب های مستقل منتشر شده تا سال 1384 را شامل می شود و در صورت نیاز تکمیل خواهد شد).

 

 1- آراء علماء المسلمین فی التقیة و الصحابة و صیانة القرآن الکریم و یلیه المنتقی من کتاب البرهان علی عدم تحریف القرآن

رضوی، مرتضی،‍‍ [ بی‌جا، بی‌نا،‌ بی‌تا] ، صفحه شمار گوناگون.

احد داوری
۰۴ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۳۳ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

 نویسنده در این مقاله سعی کرده‌است به بررسی مفهوم حیات طیبه در قرآن، با کمک آیات قرآن بپردازد، وی در این زمینه آیه 97 سوره نحل یعنی آیه «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ » را محور قرار داده و با بررسی معنای حیات و طیبه و با ذکر موارد کاربرد آنها در قرآن؛ همچنین با شمردن نتایج ایمان و عمل صالح که در بسیاری از آیات در کنار هم ذکر شده‌اند؛ نتیجه می‌گیرد که خداوند به هر فرد مومنی که عمل صالح انجام دهد نوعی حیات واقعی می‌بخشد، این حیات که در قرآن از آن به «حیات طیبه» تعبیر شده‌است «محو شدن در ذات باریتعالی» است و به هریک از مؤمنان به تناسب عمل صالحی که انجام می‌دهند مرتبه‌ای از آن را عطا می‌فرماید.

واژگان کلیدی: قرآن، ایمان، عمل صالح، حیات، طیبه

مقاله اخیر حاصل مطالعه ای در مرداد سال 1384 است. (متن پی دی اف مقاله)

احد داوری
۰۱ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۳۵ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر