مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)

آخرین مطالب

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

چکیده:

رویکرد معنادار قرآن کریم در روشمندی، تثبیت و تقویت فرهنگ اقامه نماز، نوید بخش تعالی فرهنگ اسلامی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی شده و باعث تعالی اندیشه، معرفت و رفتار مسلمانان می گردد، از این روی این نوشتار با تحلیل آیات قرآن و با توجه به زمان، فضا و جو نزول آیات و سوره های قرآن کریم و مخاطبان آن آیات در مکه و مدینه، مهم ترین راه‌کارهای قرآنی فرهنگ سازی نماز را بدین شرح تبیین کرده است: جامع نگری برای فرهنگ سازی، استمرار در فرهنگ سازی، فرهنگ سازی با همه امکانات موجود، استفاده از ظرفیت عموم مردم، تبیین فرهنگ صحیح آنگاه انکار یا اصلاح فرهنگ های نادرست، ابتدا تثبیت کلیات آنگاه تبیین جزئیات، تفاوت اولویت های اشخاص برای فرهنگ سازی، آسیب شناسی مسأله، تذکر کمال فرهنگ و تعالی آن و مدیریت برنامه ریزی بر محور نماز.

واژگان کلیدی: نماز، فرهنگ سازی، تعالی فرهنگ، بیان تدریجی، مخاطب نگری، قرآن کریم.

 

متن کامل مقاله «راه‌کارهای قرآنی فرهنگ سازی نماز»

احد داوری
۰۷ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۱۶ موافقین ۵ مخالفین ۰ ۰ نظر

این مقاله به طور مشترک با همکاری دانشجویان محترم کارشناسی ارشد خانم ها «حمیده شفیعی» و «سعیده آقائی اقدم» تدوین شده و در اولین شماره دو فصلنامه علوم قرآن و تفسیر معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء چاپ شده است.

نشریه معارج

چکیده

اندیشمندان و مفسران در بررسی قرآن کریم به ویژه در مطالعه آیاتی که با موضوعات علوم تجربی نسبتی دارند، رویکردهای متفاوتی برگزیده اند، برخی بر این باورند که هر علمی از علوم بشری را می توان در قرآن جستجو کرد، از سوی دیگر برخی مخالفان معتقدند قرآن هیچگونه رسالتی در حوزه‌ی علوم تجربی ندارد. در مقابل این دو طیف عده ای راه میانه را در پیش گرفته و با تخطئه دو دیدگاه قبلی یافته های قطعی علوم جدید را در قرآن کریم پذیرفته اند و آن را نشانه ای از اعجاز علمی این کتاب جامع بشری دانسته اند. از جمله باورمندان به این نظریه آیت الله جوادی آملی می باشند که با تصریح به این مطلب بر وثاقت این اندیشه افزوده اند. ایشان ضمن اشاره تلویحی به چنین اعجازی در قرآن کریم با بهره گیری از دلایل عقلی همچون دینی بودن همه علوم، جامعیت و جاودانگی قرآن و دلایل نقلی نظیر نوآوری قرآن در برخی مطالب علمی و تصریح ائمه اطهار علیهم‌السلام، به اثبات نظریه خویش پرداخته و آن را از پیرایه های عصر علم زده امروز مبرا دانسته اند. چنانکه پیرامون نسبت دادن هر دستاورد ظنّی علمی به قرآن هشدار می دهند. در این پژوهش سعی بر این است تا با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی آرای آیت الله جوادی آملی پیرامون اعجاز علمی قرآن کریم که منطبق با یافته های علمی روز است، پرداخته شود.

کلید واژه ها: قرآن، علوم تجربی، اعجاز علمی، آیت الله جوادی آملی

متن کامل مقاله «اعجاز علمی قرآن در اندیشه آیت الله جوادی آملی»

احد داوری
۰۷ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۱۴ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰ نظر

چکیده:

روش تفسیری به منابع مورداستفاده مفسران در یافتن مراد جدی خداوند متعال اطلاق می‌گردد که تبیین آن می‌تواند در فهم بهتر تفاسیر یاری کند و بررسی روش تفسیری اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌تواند علاوه بر فهم عمیق تفاسیر آگاه‌ترین معلمان قرآن، برای مفسران و پیروان آن‌ها به‌عنوان راهنما، راهگشا و الگو باشد. نویسنده در این نوشتار پس از ذکر اهمیت بحث از روش تفسیری حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام، با تحلیل روایات تفسیری و ادعیه آن حضرت سعی نموده است تا روش تفسیری امام سجاد علیه‌السلام را بیان کرده و درنهایت به این نتیجه برسد که مهم‌ترین روش‌های تفسیری حضرت عبارت‌اند از: قرآن به قرآن، قرآن به روایت، استفاده از منابع تاریخی، استعانت از عقل برهانی و تفسیر بر اساس علم امامت که گاهی در تفسیر یک آیه به‌صورت همزمان از چندین روش استفاده‌شده است.

کلیدواژه‌ها: روش تفسیری، روایات تفسیری امام سجاد علیه‌السلام، تفسیر، تأویل، امام سجاد علیه‌السلام، قرآن کریم.

دانلود متن کامل مقاله «روش تفسیری امام سجاد علیه‌ السلام»

احد داوری
۰۷ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۵ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰ نظر

این مقاله با همکاری جناب آقای دکتر محمد سبحانی به ثمر نشسته است.

چکیده

انتقال اندیشه های علمی و فلسفی کشورهای تازه فتح شده به میان مسلمانان،‌ دگرگونی حکومت اموی به عباسی، پیدایش عقاید مختلف کلامی در میان مردم مسلمان، همچنین انتشار علوم اسلامی همچون تفسیر، فقه، حدیث، کلام، جدل و... شرایطی را فراهم کرد که امام صادق علیه السلام بنا به وظیفه شرعی خود در تبیین اسلام ناب محمدی و علوی شیوه شاگردپروری را انتخاب نمود؛ که لازم است چرایی، مبانی و مصادیق مهم آن مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس در این نوشتار پس از ذکر اهمیت مساله و معرفی مختصر شخصیت علمی امام صادق علیه السلام، دلیل انتخاب شیوه شاگردپروری توسط امام مورد کنکاش قرار گرفته و با ذکر گوشه هایی از فضای فرهنگی اجتماعی و سیاسی عصر امام، مبانی تربیتی امام تبیین شده و نمونه هایی از شاگردان خاص حضرت در حوزه های مختلف علمی به طور اجمال معرفی شده است که می توان از هشام بن حکم، جابر بن یزید جعفی، ‌مومن طاق، زرارة بن اعین، ابان بن تغلب،‌ مفضل بن عمر،‌ جابر بن حیان،‌ ابو حمزه ثمالی و علی بن یقطین نام برد.

واژگان کلیدی: امام صادق علیه السلام، شاگردپروری، علوم، مبانی تربیت، شرایط فرهنگی قرن دوم، شاگردان خاص

مقاله جزء مقالات برگزیده نخستین همایش بین المللی اهل بیت علیهم السلام و تولید علم در سال 1394 بود.

دانلود متن کامل مقاله «امام صادق علیه السلام و تربیت شاگردان برجسته علمی در حوزه های مختلف»

احد داوری
۰۷ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

چکیده

آرامش، انسان دوستی، مهربانی و ایمان به پروردگار از جمله اهداف بلند قرآن کریم در تبیین هدف از تشکیل خانواده است که اعضای آن می توانند در رسیدن همدیگر به کمال حقیقی، یاری رسان باشند؛ لذا سفارش هایی از سوی ائمه معصوم علیهم السلام جهت تکمیل ارتباط میان اعضای خانواده ارائه شده است که مهم ترین آنها صله میان اعضای خانواده است و برای تشویق به انجام آن برخی ثمرات صله رحم در روایات دیده می شود که تبیین آنها در روایات رضوی، با توجه به شرایط خاص زندانی امام رضا علیه السلام دارای اهمیت می باشد. بر این اساس نویسنده به بررسی ثمرات صله رحم در اندیشه رضوی پرداخته است و برای نیل به این مقصود، پس از مفهوم شناسی، مهم ترین برکات صله رحم در فرهنگ رضوی را با توجه به تتبع در احادیث موجود در موارد زیر احصا کرده است: زیاد شدن ایمان، زیاد شدن اموال، طول عمر، جلب محبت خانواده، دوستی خدا و بهشت.

واژه های کلیدی: خانواده، صله ارحام، ثمرات، امام رضا علیه ­السلام.

متن مقاله «آثار و برکات صله رحم در توانمندسازی خانواده در فرهنگ رضوی»

احد داوری
۰۷ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۳۱ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰ نظر

چکیده:

تأثیر خانواده در موفقیت هر فردی انکار ناپذیر است و این موفقیت زمانی دوام می یابد که خانواده دارای استحکام مطلوبی باشد، لذا شناخت عوامل تحکیم خانواده نیز دارای اهمیت است؛ بویژه اگر این شناخت از افق فرابشری صورت گیرد؛ البته بررسی مسأله از دیدگاه امام رضا علیه السلام با توجه به شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عصر آن حضرت اهمیت خاصی خواهد داشت. در این مجال با محور قرار دادن گفتار و رفتار امام رضا علیه السلام به تبیین ارتباط با خویشاوندان به عنوان یکی از عوامل موثر در تحکیم روابط خانوادگی پرداخته شده و با ذکر چگونگی تأثیر این ارتباط در تحکیم نهاد خانواده، راهکارهای استحکام روابط خانوادگی بنابر آموزه های رضوی در موارد زیر برشمره شده است: حسن خلق، صله رحم، نیکی به والدین، تربیت فراگیر فرزندان، رعایت حقوق اقتصادی خانواده و الگو گیری از خانواده نمونه اهل بیت علیهم السلام.

واژگان کلیدی: ارتباط، صله رحم، تحکیم خانواده، راهکارهای استحکام روابط خانوادگی، امام رضا علیه­ السلام

 متن مقاله «نقش خویشاوندان در تحکیم خانواده در آموزه های رضوی»

احد داوری
۰۷ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۲۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

چکیده:

بررسی روابط خویشاوندان از نگاه امام رضا علیه ­السلام با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عصر زندگی آن حضرت دارای اهمیت خاصی می باشد، بر این اساس نویسنده به بررسی روابط میان بستگان در گفتار و رفتار رضوی پرداخته است، بدین منظور پس از ذکر مفهوم خویشاوند و بیان واژه های معادل آن در ادبیات قرآنی، مهم ­ترین ثمرات رابطه با خـویشاوندان را در اندیشه رضوی بر شمرده و پیامد­های قطع ارتباط با بستگان را از نگاه امام رضا علیه السلام مورد بررسی قرار داده و مهم ترین حقوق خویشاوندان را در مقابل والدین، فرزندان و سایر خویشان ذکر کرده است و در پایان به این نکته اشاره دارد که امام رضا علیه السلام از هر فرصتی برای معرفی عترت پیامبر به عنوان خویشاوندان نزدیک آن حضرت و جانشینان بر حق وی، همچنین شناساندن آنها به عنوان خانواده الگو در سبک زندگی اسلامی استفاده کرده است.

واژگان کلیدی: ارتباط، خویشاوندان، حقوق خویشاوندان، امام رضا علیه­ السلام، اهل بیت علیهم­ السلام

 متن مقاله «روابط خویشاوندی در حدیث رضوی»

احد داوری
۰۷ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۲۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر