مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)

آخرین مطالب

 

دو روایت درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه علیها السلام در کتاب کامل الزیارات تالیف این قولویه قمی نقل شده است، برای تبیین اهمیت روایت به معرفی مختصر کتاب و نویسنده آن می پردازم.

 

معرفی نویسنده کتاب: ابن قولَوِیْه

 جعفر بن محمد بن بن قولویه قمى، از برجسته ترین چهره هاى راویان شیعه در قرن چهارم هجرى است. وی در شهر قم، شهر شیفتگان خاندان رسالت و در خانواده اى اهل علم و تقوا چشم به دنیا گشود. او از همان کودکى مهر به محمد و آل محمد را از خانواده خود آموخت و به فراگیرى علم و دانش در محضر درس پدر و برادرش که از راویان بزرگ شیعه به شمار مى آمدند مشغول گشت.

بزرگان شیعه از ایشان تمجیدهای بسزایی کرده اند؛ نجاشى، یکى از بزرگ ترین روات شیعه درباره ایشان مى گوید:« هر زیبایى و علمى که مردم را با آن وصف نمایى، برتر از آن را در جعفر بن محمد بن قولویه خواهى یافت.»

شیخ طوسى در کتاب فهرست درباره او چنین مى گوید:« ابو القاسم، جعفر بن محمد بن قولویه قمى، شخصیتى مورد اطمینان و داراى تألیفاتى فراوان، به تعداد ابواب فقه، مى باشد.»

سید ابن طاووس درباره ایشان مى فرماید:« وى راوى راستگویى است و همه اتفاق بر امانت او دارند

 

او از محضر شخصیت هاى فراوانى استفاده نموده از جمله:پدر بزرگوارش، محمد بن جعفر بن قولویه، محمد بن یعقوب کلینى، محمد بن حسن صفار، ابن بابویه، پدر شیخ صدوق، محمد بن حسن بن على بن مهزیار، محمد بن عبد الله حِمیَرى  و....

شخصیت هاى فراوانى نیز از محضر او بهره برده اند از جمله آنها می توان از شیخ مفید نام برد

ابن قولویه داراى تألیفات فراوانى است مشهور ترین تالیف وی نیز کتاب کامل الزیارات مى باشد.

 

معرفی کتاب کامل الزیارات

کتاب کامل الزیارات مجموعه روایاتى از ائمه علیهم السلام درباره شیوه زیارت حضرت رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و دیگر امامان و امامزادگان علیهم السلام و ثواب و فضل آن مى باشد.

از ویژگى هاى مهم این کتاب توثیق عام روات آن است یعنى ابن قولویه در آغاز کتاب تمام روات آنرا توثیق کرده است

 

این کتاب از مهم ترین منابع روایى ما در این زمینه و یکى از معتبرترین مراجع کتب دعا و زیارات متأخرین مانند « مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمى مى باشد. این کتاب از معتبرترین کتاب هاى روایى شیعه است که در طول هزار سال که از زمان نگارش آن مى گذرد پیوسته مورد توجه علما و فقهاى شیعه واقع شده و روایات آن در منابع مهم روایى شیعه نقل شده و به آنها استناد شده است.

 

کلام علامه مجلسى  علامه مجلسى درباره این کتاب مى فرماید:« کتاب کامل الزیارات از اصول معروف و مشهور میان فقهاى شیعه مى باشد».

کتاب کامل الزیارات شامل 755 حدیث است که در 108 باب آمده اند.

 

این قولویه در کتاب کامل الزیارات در فضیلت زیارت حضرت معصومه علیها السلام چنین آوره است

  

1. عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ زِیَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى ع قَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ. (کامل الزیارات، صفحه 324)

از امام رضا علیه السلام در باره زیارت حضرت معصومه علیها السلام سوال شد؛ حضرت فرمودند: هر کس او را زیارت کند، بهشت برای اوست

 

2.  عَنِ ابْنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ. (کامل الزیارات، صفحه 324)

امام جواد علیه السلام فرمودند: هر کس قبر عمه ام را در قم زیارت کند بهشت برای اوست

 

ان شاء الله زیارت آن حضرت هر چه زودتر نصیب علاقمندان گردد. بفضل و کرم پروردگار

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">