مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)

آخرین مطالب

 

در بخشی از شبهات «ناشناس» مذکور در مطلب قبلی، آمده است:

 

«از مهم ترین اعتقادات مذهب شیعه، وجود فردی به نام امام زمان است که او را صاحب زمان می نامند. واژه «صاحب زمان» خود یکی از بدترین مصادیق شرک است. خداوند هیچ دلیلی در قرآن برای وجود چنین فردی با این مشخصان نیاورده است ولی شیعیان او را به جای الله، صاحب زمان معرفی می کنند. دقت کنید که در مذهب شیعه تقریبا برای الله چیزی باقی نگذاشتند!»

 

اما برخی پاسخ ها به این شبهه:

1. شیعیان هیچ گاه امام زمان را به جای الله نگذاشته اند بلکه وی را بنده خدا می دانند و هیچ حدیث، دعا یا نظری از علمای شیعه نمی توان یافت که شیعه در آن  ادعا کند که امام مهدی علیه السلام – نعوذ بالله - «الله» باشد (لذا این افراد بر شیعه تهمت می زنند).

 

2.  صاحب در لغت به معنای ملازم و همراه است و فرقی ندارد که مصاحبت جسمانی باشد یا مصاحبت با توجه و عنایت و همت؛ این واژه زمانی به کار می رود که همراهی و ملازمت زیاد باشد، به مالک و دارنده چیزی نیز صاحب می گویند. «اصحاب» نیز از همین ریشه مشتق شده است و به معنای مطیع بودن است که در اثر همراهی و یاری حاصل می شود. این واژه در قرآن بر پیامبر اطلاق شده است که در کنار مشرکان برای آنها دلسوزی می کرد: وَمَا صَاحِبُکُم بِمَجْنُونٍ: و رفیق شما مجنون نیست  (تکویر: 22). در آیه دیگر به ابوبکر اطلاق شده است: إِذْ یَقُولُ‏ لِصاحِبِهِ‏ لا تَحْزَنْ‏ ؛ وقتى به همراه خود مى ‏گفت اندوه مدار (توبه: 40) (مفردات راغب اصفهانی ص 475) مسلم است که کسی ابوبکر را  - نعوذ بالله - مالک پیامبر نمی دانست.

 

3. اعتقاد به امام زمان علیه السلام منحصر به شیعه نیست و روایات متعددی در باره آن حضرت نقل شده است که به عنوان نمونه به یک روایت از کتب اهل تسنن ذکر می شود:

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده ­اند که« اگر از دنیا باقی نماند،مگر یک روز خداوند آن روز را طولانی می ­کند تا اینکه در آن روز مردی از من، (یا اهل  بیت من) مبعوث کند که نام او با نام من موافق است و نام پدرش با نام پدرم، و زمین را از قسط و عدل پر می کند همچنان که از ظلم و جور پر شده باشد».

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ قَالَ: «لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنْ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ»- قَالَ زَائِدَةُ فِی حَدِیثِهِ: «لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ»- ثُمَّ اتَّفَقُوا: «حَتَّى یَبْعَثَ فِیهِ رَجُلًا مِنِّی أَوْ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی وَ اسْمُ أَبِیهِ اسْمُ أَبِی زَادَ فِی حَدِیثِ فِطْرٍ: «یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَ جَوْرًا»- وَ قَالَ فِی حَدِیثِ سُفْیَانَ: «لَا تَذْهَبُ أَوْ لَا تَنْقَضِی الدُّنْیَا حَتَّى یَمْلِکَ الْعَرَبَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی». (سنن ابی داود، ج 4 ص 1831)

 

4. در قرآن به لفظ مهدی یا صاحب الزمان همچون تعداد رکعات نماز اشاره نشده است، اما در تفسیر برخی از آیات، روایاتی نقل شده است که به حکومت امام زمان یا یاران و اصحاب آن حضرت مرتبط است. (برای مطالعه به   مقاله «عبد صالح در قرآن» از نویسنده مراجعه فرمایید).

 

در پایان یکی از ادعیه مربوط به امام زمان علیه السلام تقدیم می گردد تا بخش کوچکی از دهها فضیلت و اعتقاد شیعه نسبت به آن حضرت روشن شود:

 

السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِینَ الْمُسْتَضْعَفِینَ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مُذِلَّ الْکَافِرِینَ الْمُتَکَبِّرِینَ الظَّالِمِینَ السَّلَامُ‏ عَلَیْکَ‏ یَا مَوْلَایَ‏ یَا صَاحِبَ‏ الزَّمَانِ‏ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِین‏ (البلد الامین  ص 158)

سلام بر تو ای عزت بخش مومنان مستضعف، سلام بر تو ای ذلیل کننده کافران متکبر ظالم. سلام بر تو ای مولایم ای صاحب الزمان ای فرزند رسول خدا. سلام بر تو ای صاحب الزمان ای فرزند امیر مومنان و فرزند فاطمه زهرا سرور زنان جهانیان.

 

فعلا به همین اندازه اکتفا کرده و پاسخ بقیه شبهات به زمانی دیگر موکول می شود

نظرات  (۳)

سلام، همان طور که در پست قبلی گفتم من آن مطلب را خواندم و مطلب ایشان را تایید می کنم.

یک سوال! چند درصد مردم ایران وقتی می گویند «صاحب زمان» منظورشان «ملازم زمان» است؟! شاید بیشتر از 90 درصد مردم ایرانی که این واژه را به کار می مبرند منظورشان همان صاحب و مالک زمان است. صاحب در فارسی کاملا واضح است که منظور مالک بودن است و مردم ایران هم ایرانی و اکثرا فارسی زبان هستند. شما که می گویید امام زمان ولایت تکوینی هم دارد!! مسلما منظورتان این هم هست که مثلا امام زمان به اذن خدا مالک زمان هم شده است!!!!!

 

در مورد اینکه مسئله امام زمان را به مسئله رکعت های نماز مرتبط می کنید واقعا جای تعجب است!!!!! در قرآن بسیار و بسیار بر نماز تاکید شده و حتی در مورد نماز شکسته و نماز هنگام جنگ نیز صحبت شده طوری که احدی از مسلمان به وجود نماز در اسلام شکی ندارد ولی در قرآن اصلا در مورد وجود امام زمان صحبتی نشده است.

حرف شما در صورتی درست بود که خداوند در قرآن می فرمود چنین شخصی با این ویژگی ها وجود دارد بعد در مورد جزئیات مثلا ظهور آن و مثلا دعوت مردم به عدالت جزئیات را نگوید.

اینجوری باشد که هر کسی می تواند یک ادعایی برای خود در مورد دین بکند و بعد بگوید ببینید در مورد تعداد رکعات نماز در قرآن صحبتی نشده پس حرف من نیز صحیح است!!!!

 

به نظر من مهمترین دلیل شیعه برای اثبات ادعای خود همان آیه معروف «در زبور بعد از تورات نوشتیم ...» هستش که نویسنده همون مطلبی که شما آن را نقد کردید پاسخ واقعا خوبی به آن داده است به حدی که من تا کنون چنین پاسخ کوتاه و پرمغزی برای این آیه ندیده بودم.

پاسخ:

سلام علیکم

از اینکه در مباحث شرکت می کنید متشکرم

در باره سه پراگراف شما سه مطلب هم عرض  می کنم:

 

 پراگراف اول:

زمانی که متن عربی مطلبی را نقل می کنیم باید ترجمه عربی آن را بدانیم، صاحب الزمان تعبیری است که مردم از ادعیه گرفته اند که نمونه اش را در متن نقل کرده ام. لذا ترجمه صحیح آن را باید با توجه به متون عربی روشن کنیم که من از کتاب مفردات راغب اصفهانی مشخص کرده ام. این که مردم به صورت اشتباه ترجمه را بفهمند باعث تغییر معنای اصلی نمی شود.

مثلا تعبیر روایت «الحسود لا یسود» در فارسی بین عموم مردم به معنای «حسود هرگز نیاسود» یا «حسود هرگز سود نبرد» ترجمه می شود در حالی که «یسود» از «سؤدد» و سیادت به معنای «سروری» است، یعنی «حسود هیچگاه به سروری نمی یابد». ترجمه اشتباه مردم هیچگاه  باعث تغییر در معنای روایت و آیه نمی شود.

در ضمن اگر به فرموده شما - کسی به اذن خداوند، مالک زمان شد، از لحاظ توحیدی چه مشکلی برایش ایجاد می شود؟ یا معتقدان به این عقیده چه مشکلی خواهند داشت؟  بفرمایید استفاده کنیم

 

پراگراف دوم:

 بله در مورد نماز در برخی از آیات جزئیات نماز آمده است، ولی سخن من تعداد رکعات بود که فقط در روایات آمده است. اگر آیه ای وجود دارد که تعداد رکعات نماز را گفته است بفرمایید استفاده کنیم.

قرآن نیز به این وظیفه پیامبر اشاره کرده است، از جمله  می فرماید: و این قرآن را به سوى تو فرود آوردیم تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است توضیح دهى و امید که آنان بیندیشند ؛ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ (نحل: 44)

سخن من این بود که همه چیز به تفصیل در قرآن نیامده است، مانند تعداد رکعات نماز، مسئله امام زمان علیه السلام هم جزء همین موارد است که کلیات آن در قرآن در آیات متعددی اشاره شده است ولی تفصیل آن در روایت های پیامبر آمده است که فریقین آن را نقل کرده اند. اگر بخواهید برخی روایت های دیگر را هم در ادامه بیاورم.

برای من سوال است که فارغ از همه روایت های شیعه؛ این همه روایت های مربوط به امام مهدی در منابع معتبر اهل تسنن که نام صحیح بر آنها نهاده شده- چگونه معنا کنم ؟ از جمله این روایت از ام سلمه که پیامبر می فرماید: مهدی از عترت من از فرزندان فاطمه است: عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ یَقُولُ: «الْمَهْدِیُّ مِنْ عِتْرَتِی مِنْ وَلَدِ فَاطِمَةَ» (سنن أبی داود، چاپ دار الحدیث مصر ؛ ج‏4 ؛ ص1831 و 1832)

 

پراگراف سوم:

همانطور که در پایان مطلب اشاره کرده ام،   پاسخگویی به همه مطالب آن فایل را به مجال دیگری موکول کردم تا حوصله مخاطب و وبلاگ تقریبا عمومی را رعایت کرده باشم،  اما  حال که در اینجا اشاره کرده اید عرض می کنم که نویسنده آن مطلب حداقل از من می پرسید تا منابع بیشتری برایش معرفی می کردم، منابعی که با اینترنت نیز به آنها دسترسی بیابد، مجلاتی را معرفی می کردم که مقالات کاملا تخصصی و علمی در این زمینه می نویسند. برایش عرض می کردم که علاوه بر این آیه به آیه های دیگر چگونه استناد می شود؟  البته آدرس مقاله ای را نیز داده بودم که مراجعه بفرمایید (بفرمایند) تا با بقیه آیات قرآن نیز آشنا گردند. فعلا در صورت دسترسی، به کتاب «بررسی تطبیقی تفسیر آیات مهدویت و شخصیت شناسی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دیدگاه فریقین» به قلم دکتر فتح الله نجارزادگان مراجعه فرمایید تا با گوشه ای از تطبیق دیدگاه فریقین بیشتر آشنا شوید.

همچنین می توانید به کتابخانه مدرسه فقاهت مراجعه کنید که کتاب های متعددی در این زمینه دارد: بخش عقاید این کتابخانه

لطفا این فصلنامه را هم مطالعه فرمایید : فصلنامه انتظار موعود


 اللهم عجل لولیک الفرج

 

آن همه مطلب را که در پست قبلی نوشتم را تایید نکردید! مگر دیوانه ام که وقت بذارم برای جواب دادن بعد تایید نشود!

فقط کتاب «اسلام نام» نوشته «م.عبداللهی» که خدود 160 صفحه هستش را حتما بخوانید.

پاسخ:

جناب موحد

سلام

اما راجع به این بحث شما:

 

الف: همه نظرات پست قبلی منتشر شده است، فقط یک نظر که در آن به شیعیان توهین کرده اید به دلیل توهینتان و خروج بحث از موضوع بحث منتشر نشده است همچنین نظرهای خصوصیتان نیز امکان انتشار نداشتند. در صورتی که ادب بحث را رعایت می کردید قطعا جواب علمی دریافت می کردید  (البته قرار نیست همه وقت خود را فورا صرف پاسخ به شما می کردم ولی از پاسخ نیز فرار نمی کنیم).

ب: ای کاش به جای توهین جواب علمی به مباحث می دادید و اشکالشان را می فرمودید.

ج: من فقط یک نظر توهین آمیز را برای رعایت ادب منتشر نکردم ولی شما دهها کتاب و سایت را فیلتر می کنید. الحمدلله شیعه چنان در دیدگاه خود متقن و استوار است که اجازه  مباحث علمی و مطالعه کتب مختلف را به خود می دهد، تهیه کتاب های مختلف اهل تسنن و حتی وهابی ها به سادگی میسر است و حتی در کتاب خانه های شخصی نیز دهها کتاب مختلف از ادیان مختلف وجود دارد، اما آیا شما نیز به خود اجازه می دهید که برخی از کتاب های ما را مطالعه کرده و پاسخ دهید؟ (بررسی سابقه دانلود مقاله مربوط به امام مهدی علیه السلام که لینکش را در متن آورده ام نشان می دهد که حتی در ظاهر نیز آن را دانلود نکرده اید چه رسد به مطالعه).  آیا می توانید کتاب الغدیر را مطالعه کنید؟ آیا پاسخی برای کتاب الغدیر علامه امینی دارید؟ آیا فکر کرده اید که چرا برخی اجازه انتشار چنین کتاب هایی را در کشورهایشان نمی دهند؟ و ....

د: اگر جواب علمی به بحث دارید نیاز به داد و بیداد و قهر نمی رسد. یادتان باشد اگر مشرکان در زمان پیامبر توان آوردن یک سوره همچون سوره کوثر را داشتند هیچ گاه به شمشیر دست نمی بردند. سوال علمی جواب علمی می خواهد

هـ : عزیز بزرگوار، من به فرض شما مشرک!!! ولی چرا به آیه قرآن عمل نمی کنید و به سوالات من پاسخ نمی دهید که در متن این مطلب و مطلب قبلی پرسیدم؛ قرآن می فرماید: و اگر یکى از مشرکان از تو پناه خواست پناهش ده تا کلام خدا را بشنود سپس او را به مکان امنش برسان:  وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ کَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ (سوره توبه، آیه 6).

و: در باره کتاب معرفی شده فوق نیز در صورت احساس نیاز، جواب های علمی خواهم داد.

ز: من تخصصی در باره میزان عقل افراد ندارم لذا دیوانه بودن یا عاقل بودن شما را نمی توانم تشخیص دهم و حتی در صورت تشخیص به دردم نمی خورد و اهمیتی برایم ندارد، زیرا ما به سخن می نگریم نه به شخص: خُذِ الْحِکْمَةَ مِمَّنْ أَتَاکَ بِهَا وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال. این مطلب شما مظلوم نمایی است و فرار از پاسخ گویی.

مَنْ کَانَ مَقْصَدُهُ الْحَقَّ أَدْرَکَهُ وَ لَوْ کَانَ کَثِیرَ اللَّبْس‏

والسلام علی من اتبع الهدی

عزیز: من نه شیعه هستم نه سنی ولی بیخودی از طرف سنی ها از خودت حرف درنیار.سنی ها میگن امام زمان وجود داره ولی نه اون امام زمانی که مد نظر شیعیان هست.درضمن خوبه خودتون نوشتید در قرآن آیه ای نداریم که به امام زمان اشاره کنه و تنها چیزی که هست فقط تفسیری هست از برخی آیات.خوب تفسیر یعنی چی؟یعنی اینکه یکی مفسر نما میاد چیزی از خودش درمیاره و به خورد مردم میده.

درضمن جعفربن علی که بهش میگن جعفر کذاب گفته که امام حسن عسگری هیچ بچه ای نداشته.این حرف از دو حالت خارج نیست:یا واقعاً درست بوده حرف ایشون یا اینکه میشه نتیجه گرفت که امامان هم هیچ فرقی با مردم عادی نداشتن.یعنی اینکه چون یک فرد عادی بودن پس بچه های اونها هم میتونستن مثل مردم عادی دیگه هم خوب از آب در بیان هم بد و امامان معصوم نبودن و مرتکب اشتباه و حتی گناه هم میشدن.وگرنه چطور میشه که یکی معصوم باشه (البته به قول شیعیان) ولی بچش دروغگو و عیاش و شرابخوار از آب دربیاد؟

پاسخ:

سلام (از باب رعایت ادب و احترام)

مسلمانان به دو گروه شیعه و سنی تقسیم می شوند اگر جزء این دو گروه نیستید لطفا به عقاید مسلمین احترام بگذارید و به بهانه طرفداری از یک گروه بین آنها تفرقه ایجاد نکنید. (اینکه عقیده خود را هم بیان می کنید به من ارتباطی ندارد)


در متن  به عنوان نمونه یکی از روایت ها در باره امام زمان علیه اسلام از متقن ترین کتاب های اهل تسنن سنن ابی داود-  آمده است، اگر جوابی برای آن دارید بفرمایید.

در ضمن روایتی هم که آمده است از فرد مفسرنمایی نیست، بلکه روایت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم است که بر طبق آیات قرآن، وظیفه تبیین قرآن را برعهده دارد (از جمله جمعه: 2 و...). مواظب باشیم چه تعابیری به کار می بریم. مفسر از پیش خود چیزی نمی گوید با توجه به برخی اصول و مبانی مطالبی را نقل می کند که کتاب های مبانی و اصول تفسیر فریقین متکفل تبیین آنهاست. لذا در مورد علما به همین سادگی تعبیرات وهن آلود به کار نبرید.


اگر هر فردی که سخنی می گوید مفسر نما باشد که به قول شما «از خودش چیزی درمیاره و به خورد مردم میده» خود شما هم شامل سخن خودتان خواهید بود که از خودتان چیزی در می آورید و به خورد مردم می دهید. حداقل مفسران مبانی و دلایلی برای خودشان دارند ولی شما چی؟ یعنی سخن شما در ابتدا سخن خودتان را نفی می کند و از اعتبار ساقط می کند.


 نکته بعدی این است که بعد از پذیرش اصل مسئله ، اختلاف های جزئی در میان افراد پیش می آید که انکار ناپذیر است و با گفتگو تا حدودی قابل حل است، مثلا علمای اهل تسنن بعد از پذیرش اصول کلی اسلام به دو دسته معتزله و اشاعره تقسیم شده اند، که در اصول کلی دین اسلام یکسان هستند. پذیرش اصل امام زمان برای فریقین وجود دارد ولی در جزئیات با توجه به مبانی و منابع در دسترس اختلاف هایی وجود دارد که اصل مسئله را زیر سوال نمی برد، (بویژه اگر روایات جعلی هر دو گروه را حذف کنیم).


نکته دیگر، شیعیان معتقد به عصمت امامان خود هستند که علمای اهل تسنن نیز در مورد آنها تعابیر بسیار برجسته ای را به کار برده اند که نمونه ای از آن را می توانید در باره امام رضا علیه السلام ملاحظه فرمایید، عموم علمای اهل سنت نیز اشتباه و خطایی برای فرزندان پیامبر به کار نبرده اند بلکه همیشه از آنها به نیکی یاد کرده اند (لینک مطلب از نویسنده)

ولی شیعیان در مورد فرزندان امامان معتقد به عصمت و بی گناهی نیستند لذا امکان اشتباه از فرزندانشان وجود دارد.


نکته دیگر: فرزند پیامبر اولوا العزم خدا حضرت نوح علیه السلام ناصالح شد و در همین دنیا هم مجازات شد (هود: 46) اگر چنین مسئله ای ممکن باشد که فرزند پیامبر بر اساس تعابیر قرآن ناصالح باشد، فرزند جانشین پیامبر نیز ممکن است ناصالح باشد.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">