مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

سلام خوش آمدید

ایزوتسو و شیوه تحلیل متن قرآن

جمعه, ۱۰ آبان ۱۴۰۴، ۱۰:۳۴ ق.ظ

 

 از تحقیقات کلاسی دوران دانشجویی

 

ایزوتسو  و  شیوه تحلیل متن قرآن

(بررسی دو کتاب ایزوتسو: خدا و انسان در قرآن؛ مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن) 

 

چکیده

ایزوتسو یکی از اندیشمندانی است که روش ویژه ای برای تبیین معانی واژگان قرآن ارائه کرده است. وی در دو کتاب «خدا و انسان در قرآن» و «مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن» در پی اثبات روش خاص واژه شناسی قرآن بر مبنای کاربردهای مختلف واژه ها در قرآن با توجه به واژگان همطراز است، همچنین ایزوتسو به فضای خاص شکل گیری واژگان در فرهنگ جاهلی و محوربودن خدا و انسان در آموزه های قرآنی تأکید می ورزد. نوشتار حاضر در پی بررسی توصیفی دو کتاب نامبرده است که پس از معرفی اجمالی ایزوتسو، زندگانی و آثار وی، به تشریح اجمالی کتاب ها پرداخته و با ذکر پیش فرض های ایزوتسو، سه نکته کلیدی روش واژه شناسی وی را تبیین کرده است که عبارتند از: کلمات کلیدی، کلمات کانونی و روش تجریه و تحلیل معنایی که در مورد اخیر به ذکر هفت روش ایزوتسو در معناشناسی اشاره کرده است. البته ذکر نقدهای موردی و کلی برای روش ایزوتسو، همچنین ارائه پیشنهادات پژوهشی برای تکمیل مطالعات «ایزوتسوشناسی» از قلم نیفتاده است.

واژگان کلیدی: ایزوتسو، کلمات کلیدی، کلمات کانونی، حوزه معنایی، روش تجزیه و تحلیل معنایی، معنا شناسی

 

 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)