معنای «سحاب» ؛ برداشتی صحیح از یک حدیث
در روز عید سعید غدیر وجود مبارک علی ابن ابی طالب(علیهالسلام) به دست گرامی رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و با عمامه شخصی رسول خدا به نام «سَحاب» معمّم شد؛ چنانکه فرمود: پیامبر در روز غدیر مرا معمم کرد؛ «عمّمنی رسول اللّه (صلّی الله علیه وآله وسلّم) یوم غدیر خم بعمامة فسدل نمرقها علی منکبی».[ الغدیر، ج1، ص292]
هنگامی که رسول گرامی، وجود مبارک علی(علیهالسلام) را به دست خود معمم کرد، براساس برخی نقلها به آن حضرت فرمود: ای علی! عمامه تاج عرب است: «یا علی! العمائم تیجان العرب» و بر طبق نقلی دیگر پیامبر فرمود: تاج فرشتگان نیز چنین است: «هکذا تکون تیجان الملائکة».[ همان، ص291]
حلبی در سیره می گوید: پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) عمامه ای به نام «سحاب» داشت که علی(علیهالسلام) را با آن معمم کرد. پس هرگاه علی(علیهالسلام) با آن عمامه می آمد، رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) می فرمود: علی در سحاب نزد شما آمد: «أتاکم علیّ فی السحاب»؛ یعنی با عمامه ای که پیامبر به آن حضرت بخشیده بود.[ سیره حلبی، ج3، ص369؛ الغدیر، ج1، ص292]
بیگانه ای که در پی طعن بر شیعه بود و می پنداشت که «سحاب» در این روایات به معنای ابر است، گفت روافض (شیعیان) می گویند: علی(علیهالسلام) در میان ابرهاست، در حالی که سحاب نام عمامه رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) بود که بر سر علی(علیهالسلام) نهاد و او را به تاج فرشتگان متوّج و معمم کرد.
منبع: عید ولایت، آیت الله جوادی آملی، صفحه 141 – 144