معنا و مصداق «نیروهای انقلابی» در قرآن کریم
مفهوم نیروهای انقلابی
«انقلاب» واژهای عربی از ریشه «قلب» به معنای دگرگونی و برگرداندن چیزی از سویی بهسوی دیگر است (فراهیدی، ۱۴۰۹ ق، ج۵، ص ۱۷۱؛ صاحب بن عباد، ۱۴۱۴ ق، ج۵، ص ۴۳۵؛ ابن فارس، ۱۴۰۴ ق، ج۵، ص ۱۷) لذا «انقلاب» در باب انفعال به معنای انصراف و بازگشتن خواهد بود (طریحی، ۱۳۷۵، ج۲، ص ۱۴۷) که در برخی آیات مانند «إِنَّا إِلی رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ»؛ گفتند ما بهسوی پروردگارمان بازخواهیم گشت (اعراف ۱۲۵) به همین معنای لغوی بهکاررفته است (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲ ق، ص ۶۸۱). در زبان فارسی تعاریف اصطلاحی گوناگونی که از آن صورت گرفته است (شجاعیان، ۱۳۸۲، ص ۲۳- ۲۶؛ عیوضی، ۱۳۸۷، ص ۴۴ - ۴۷؛ محمدی، ۱۳۸۷، ص ۲۱ - ۲۶؛ مطهری، ۱۳۷۸، ج۲۴ ص ۱۴۴) که درمجموع میتوان «انقلاب» را به معنای دگرگونی بنیادی در همه زمینههای اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، حقوقی و بهویژه سیاسی دانست که نسبت به قبل از انقلاب اتفاق میافتد. (مصباح یزدی، ۱۳۸۸، ص ۳۴۷) که معادل چنین تعریفی در ادبیات عربی با «الثورة» از ریشه «ثور» به معنای هیجان و برانگیختگی (ابن منظور، ۱۴۱۴ ق، ج۴ ص ۱۰۸؛ مصطفوی، ۱۳۶۸، ج۲ ص ۴۴ و ۴۵) بیان میشود. مراد از انقلاب در پژوهش حاضر «بعثت پیامبران» است که این تعبیر یا معادل عربی آن در آثار معاصران برای بعثت پیامبران بهکاررفته است. ازجمله میتوان تفسیر تسنیم (جوادی آملی، ۱۳۸۹، ج ۱۷، ص ۵۹)، تفسیر نمونه (مکارم شیرازی، ۱۳۷۴، ج۱، ص ۹۸؛ ج۸، ص ۳۶۹ و ۳۷۰؛ ج ۱۲، ص ۳۱۸؛ ج۱۳، ص ۲۷۶ و ۲۷۷؛ ج ۱۷، ص ۳۶۷)، من هدی القرآن (مدرسی، ۱۴۱۹ ق، ج۳، ص ۴۳۸ و ۴۳۹؛ ج ۹، ص ۳۸ و ۳۹؛ ج ۱۳، ص ۳۰۳ و ۳۰۴)، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن (صادقی تهرانی، ۱۳۶۵، ج۱۹، ص ۲۳۸)، تفسیر الکاشف (مغنیه، ۱۴۲۴ ق، ج۳، ص ۸ و ۹؛ ج۴، ص ۳۹۹ و ۴۰۰، ص ۴۱۷، ص ۴۳۲؛ ج۵، ص ۵۲۴) و تفسیر من وحی القرآن (فضلالله، ۱۴۱۹ ق، ج ۶، ص ۱۵۶ و ۱۵۷) را نام برد. همچنین در برخی تفاسیر اهل تسنن نظیر التحریر و التنویر (ابن عاشور، ۱۹۸۴ م، ج۱۶، ص ۱۳۸)، التفسیر القرآنی للقرآن (خطیب، [بیتا]، ج۸، ص ۶۵۴)، فی ظلال القرآن (قطب، ۱۴۱۲ ق، ج۲، ص ۱۰۰۵ و ۱۰۰۶؛ ج۳، ص ۱۳۴۶؛ ج ۵، ص ۲۶۸۳) نیز این تعابیر دیده میشود؛ چنانکه در تألیفات غیرتفسیری برخی از علمای معاصر نیز بهکاررفته است، ازجمله شهید مطهری به مقایسه شباهت انقلاب ایران با انقلاب صدر اسلام پرداخته (مطهری، ۱۳۷۸، ج ۲۴، ص ۱۳۷ و ۱۴۸) و محمد شجاعیان، انقلاب پیامبر در صدر اسلام را از انقلابهای توحیدی محسوب کرده است (شجاعیان، ۱۳۸۲، ص ۴۸ - ۵۵) علمای دیگری نیز این تعبیر را بهکاربردهاند. (ر.ک. فارسی، ۱۳۶۱، ص ۱۰- ۱۵).
بررسی معنای لغوی بعثت، ارتباط بین «انقلاب» و «بعثت پیامبران» را بیشتر روشن میکند، توضیح آنکه «بعثت» از ریشه «بعث» مشتق شده و سه حرف «ب ع ث» اصل واحدی هستند که بر «اثارة» و برانگیخته شدن دلالت میکنند (ابن فارس، ۱۴۰۴ ق، ج۱، ص ۲۶۶) و بررسی موارد مختلف استعمال آن بیان میکند که در هر موردى بهتناسب آن مورد، مفهوم خاصى دارد (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲ ق، ج ۱، ص ۱۳۲)، مانند برانگیختن پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم براى تبلیغ در آیه، برانگیختن لشکر براى جهاد، برانگیختن و بیدار کردن انسان خواب براى اداى وظایف، برانگیختن مردگان براى حساب و برانگیختن حیوان براى حرکت (فراهیدى، ۱۴۰۹ ق، ج ۲، ص ۱۱۲؛ ابن فارس، ۴۰۴ ق، ج۱، ص ۲۶۶؛ ابن منظور، ۱۴۱۴ ق، ج ۲، ص ۱۱۶) که در همه این موارد نوعی دگرگونی و انقلاب دیده میشود؛ بهعنوانمثال در آیه «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ» و در حقیقت در میان هر امتى فرستادهاى برانگیختیم [تا بگوید] خدا را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید (نحل ۳۶) ارسال رسول در هر امتی برای عبادت پروردگار و دوری از طاغوت نوعی دگرگونی اساسی ایجاد میکند و در بحث «انقلاب» به معنای مصطلح نیز برانگیختن تودههای مردم و بیدار کردن آنها برای مبارزه با ظلم و ستم مشهود است. خاطرنشان میشود واژه «انقلاب» در قرآن به معنای اصطلاحی فوق به کار نرفته است.
با این توضیح مصداق نیروهای انقلابی در آیات قرآن کریم نیروهای پیرو پیامبران (اعم از خود پیامبران یا پیروانشان) خواهند بود.
بخشی از مقاله مراتب حساسیت نیروهای انقلابی در برابر دشمن از دیدگاه قرآن کریم