مفهوم شناسی «دشمن» در قرآن
بررسی مفهوم دشمن در قرآن
دشمن واژهای فارسی به معنای بدنفس، بددل، زشت طبع و به کسی یا کسانی اطلاق میگردد که به فرد ضرر میرسانند (دهخدا، ۱۳۷۷، ج ۷، ص ۱۰۹۰۸) یا بدخواه بوده و بدی و زیان کس دیگر را میخواهد (معین، ۱۳۷۵، ج ۲، ص ۱۵۳۷)، دشمنی در مقابل دوستی قرار دارد (عمید، ۱۳۷۷، ص ۶۰۳) در قرآن واژههای متعددی با تفاوتهای جزئی در مفهوم و بهتناسب سیاق برای تبیین دشمن و دشمنی بهکاررفته است که مهمترین آنها از کلماتی با ریشههای زیر مشتق شدهاند: عدو (بقره ۳۶ و دهها آیه دیگر)، خصم (یس ۷۷) شنء (کوثر ۳) بغض (آلعمران ۱۱۸) قلی (ضحی ۳) لدد (بقره ۲۰۴) شقق (انفال ۱۳) حدد (توبه ۶۳)، عند (مدثر ۱۶).
برای نمونه میتوان گفت عدو به معنی تجاوز به دیگری و گذشتن از حدود است (ابن فارس، ۱۴۰۴ ق، ج ۴، ص ۲۴۹) مانند عبارت «وَقُلْنَا لَهُمْ لاَ تَعْدُواْ فِی السَّبْتِ»؛ به آنان گفتیم در روز شنبه تجاوز نکنید (نساء ۱۵۴) و دشمن را ازاینجهت عدو میگویند که از حدود خود تجاوز کرده و به حقوق دیگری مجوز عبور میدهد؛ مثلاً کفار دشمن معرفیشدهاند: «إِنَّ الْکَافِرِینَ کَانُواْ لَکُمْ عَدُوًّا مُّبِینًا»؛ کافران پیوسته براى شما دشمنى آشکارند (نساء ۱۰۱) زیرا به اعتقادات مسلمانان تجاوز میکنند. یا شیطان که در آیه ۵ سوره یوسف دشمن انسان معرفیشده است: «إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ»؛ شیطان براى آدمى دشمنى آشکار است زیرا به حقوق انسانها تجاوز کرده است. دشمنی کفار و شیطان هم ظاهری و هم باطنی است (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲ ق، ۵۵۳)، اما برخی دشمنیها در رفتار بروز نمیکند؛ مثلاً بتها نسبت به حضرت ابراهیم علیهالسلام عداوتى نداشتند و عداوت از جماد متصور نیست بلکه آنها جنبه معبودى داشتند و آن حالت ابراهیم را ناراحت میکرد (قرشى، ۱۳۷۱ ، ج ۴، ص ۳۰۶) لذا در مورد آنها هم تعبیر عداوت را بهکاربرده است: «فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِّی إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِینَ»؛ قطعاً همه آنها جز پروردگار جهانیان دشمن من هستند (شعرا ۷۷). همچنان که منافقان نیز به عنوان دشمن معرفیشدهاند هرچند در ظاهر رفتاری مخالف مسلمانان نشان نمیدهند و حتی گاهی رفتارشان از فرط تناسب ظاهری با رفتار مسلمانان، موجب شگفتی میشود: «وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ ... هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ»؛ و چون آنان را ببینى هیکلهایشان تو را به تعجب وامیدارد ... خودشان دشمناند از آنان بپرهیز. (منافقون ۴)
بنابراین میتوان گفت در فرهنگ وحی، هرکسی یا کسانی یا چیزی که بدخواه بوده و قصد زیان مسلمانان را بخواهند دشمن تلقی میشوند حتی اگر در رفتار خود چیزی بروز ندهند.
بخشی از مقاله مراتب حساسیت نیروهای انقلابی در برابر دشمن از دیدگاه قرآن کریم