مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)

آخرین مطالب

 

آخرین به روز رسانی 2 مرداد ماه 1399

 

.

به پیشنهاد تعدادی از دوستانم برخی موضوعات مرتبط با رشته الهیات گرایش های علوم قرآن و حدیث، علوم قرآنی، علوم حدیث، نهج البلاغه، تفسیر قرآن مجید، تفسیر تطبیقی، معارف قرآن و برخی مطالعات میان رشته ای که ارائه می شود، ضمن توجه به برخی نکات در باره انتخاب موضوع پایان نامه موارد زیر خاطر نشان می گردد:

الف: موارد ذکر شده موضوع می باشند و نه عنوان (و گاهی عنوان می تواند موضوع باشد).

ب: شاید برخی از موارد در برخی مراکز علمی یا برخی مجلات مورد مطالعه و تحقیق واقع شده باشند، لیکن می توانند از جبنه های گوناگون مورد توجه قرار گیرند

ج: طبقه بندی خاصی برای گرایش های مختلف صورت نگرفته است.

د: برخی موضوعات به عنوان سوال مطرح شده اند.

هـ: در برخی موارد منابعی معرفی شده که موضوع با توجه به آن منبع به ذهن رسیده یا مطالعه آن منبع می تواند به تبیین بهتر موضوع کمک نماید.

و: پیشنهاد می شود برای تکمیل فرایند پژوهش نویسی  جزوه «چگونگی تدوین مقالات علمی» را مطالعه کنید.

ز:برای فیش برداری جهت تدوین پایان نامه پیشنهاد می شود از نرم افزارهای فیش برداری استفاده کنید.

ح: در باره پیشینه موضوعات معرفی شده بررسی لازم توسط خود محققان محترم صورت بپذیرد.

ط: موضوعات ارائه شده به طور مرتب به روز می شوند. ان شاء الله


 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ، کَصَلَوَاتِکَ وَ بَرَکَاتِکَ وَ تَحِیَّاتِکَ عَلَى أَصْفِیَائِکَ إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیمَ، وَ عَجِّلِ الْفَرَجَ وَ الرَّوْحَ وَ النُّصْرَةَ وَ التَّمْکِینَ وَ التَّأْیِیدَ لَهُمْ (صحیفه سجادیه دعای 48)

 .

موضوعات پیشنهادی:

  1.  کثرت واژه های دخیل در سور مکی و مدنی و علت یابی آن (بررسی میزان و تعداد واژگان دخیل در سور مکی و مدنی، مثلا با توجه به اینکه ربیون و ربانی که طبق نظر برخی جزء واژه های دخیل هستند در مدینه نازل شده اند. بررسی آماری و ریشه یابی)
  2. بررسی فضای نزول آیات مربوط به حجیت خبر واحد (در صورت حجیت خبر واحد و اثبات آن با توجه به آیات قرآن، در ترتیب نزول آیات توجه شود که چه مساله فرهنگی اجتماعی و یا سیاسی باعث شده است که این آیات نازل شود (غیر از سبب نزول)؛ به بیان دیگر علت اینکه خداوند در مکه یا مدینه امر به قبول خبر واحد کرده است چه بوده است؟)
  3. محتوای تحدی قرآن (در بحث تحدی و اعجاز قرآن آیا می توان گفت که تحدی در قرآن با توجه به عبارات مختلف در هر مورد متناسب با وجهی از اعجاز است؟ مثلا در تحدی به یک سوره وجهی در نظر است که همه سور دارند از جمله فصاحت و بلاغت و در تحدی به ده سوره به وجهی که حداقل یا حداکثر در ده سوره دیده می شود. در تحدی به کل قرآن مثلا به وجه عدم اختلاف البته اگر بتوانیم عدم اختلاف را به عنوان وجهی از وجوه اعجاز بنامیم. در اخبار از غیب و سایر وجوه نیز این مساله تبین گردد.)
  4. اعجاز علمی قرآن در روایات اهل بیت علیهم السلام (بررسی موردی نیز می تواند صورت گیرد، مثلا روایات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، امام علی علیه السلام، امام رضا علیه السلام، امام صادق علیه السلام و...)
  5. نگاهی دوباره به اعجاز علمی قرآن (اعجاز علمی قرآن از نوع اعجاز در محتوا و معارف است. همچنین می تواند از نوع اعجاز در هماهنگی ایات باشد یعنی هیچ یک از آیات علمی قرآن با یکدیگر اختلافی ندارند؛ علاوه بر هماهنگی با تما علوم قطعی کشف شده توسط بشر تاکنون. فصاحت و بلاغت در این آیات نیز رعایت شده است یعنی اعجاز لفظی هم دارند، اعجاز علمی می توان از نوع اعجاز بیان اخبار غیبی قرآن باشد چرا که در آن به نوعی غیب گویی نموده است. آیا می توان به جای اعجاز علمی شگفتی های علمی را مطرح کرد؟ آیا مطالب علمی قرآن می توانند به عنوان نشانه ای بر نبوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم باشند بدون اعجاز؟ همانند کتب پیامبران پیشین علیهم السلام).
  6. ویژگی های سور مکی و مدنی ( در باب ویژگی های مذکور اغلب به ذکر برخی موارد کلی بسنده می شود در حالیکه به نظر می رسد این موارد کامل نیستند به عبارت صحیح تر «دقیق» نمی باشند؛ مثلا در سور مدنی از منافقین سخن گفته شده است در حالی که در سوره عنکبوت مکی نیز از آنها سخن گفته شده است؛ یا از علایم سور مکی وجود قصص انبیای قبلی است در حالی که در سوره حج آیات 43 و 44 نیز به این موضوع پرداخته اند هرچند بسیار جزئی (وَإِن یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَثَمُودُ وَقَوْمُ إِبْرَاهِیمَ وَقَوْمُ لُوطٍ وَأَصْحَابُ مَدْیَنَ وَکُذِّبَ مُوسَی فَأَمْلَیْتُ لِلْکَافِرِینَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ) البته برخی از علما به ذکر استثناء ها اشاره کرده اند از جمله یا ایها الناس در همه سور مکی وجود دارد و در سور مدنی نیست جز در سوره حج؛ یا در باب قصص انبیاء سور بقره و آل عمران را در مستثنیات آورده اند. فرضیه رد نظریه های قبلی در باره علایم سور مکی و مدنی است و تعیین علایم جدید بر اساس محتوا؛ که باید بر اساس تفسیرهایی عمیقی چون المیزان و تسنیم مکی و مدنی بودن سور و راه های شناخت آنها مورد توجه اکید قرار گیرد و علایم جدیدی به صورت قطعی؛ و غیر قطعی تبیین گردد. عنوان پیشنهادی: الف: علایم شناخت سور مکی و مدنی ب: نگرشی دوباره به علایم شناخت سور مکی و مدنی ج: علایم شناخت سور مکی و مدنی از ادعا تا و اقعیت د: عنوان پیشنهادی پس از مطرح کردن فرضیه و تبیین نتیجه بر اساس نتیجه حاصل ارائه گردد: مثلا محتوا تنها راه تعیین مکی و مدنی بودن سور)
  7. اعجاز علمی انبیاء (آیا عبارت های ذکر شده از انبیاء علیهم السلام می توانند به عنوان اعجاز علمی الهی مطرح شوند؛ مثلا عبارت زیر بر گرفته از سخنان حضرت یوسف علیه السلام: قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِی سُنبُلِهِ إِلاَّ قَلِیلًا مِّمَّا تَأْکُلُونَ (یوسف: 47)
  8. ارتباط جاودانگی قرآن با اعجاز علمی
  9. بررسی سیر تاریخی و جغرافیایی اعجاز علمی قرآن (با توجه به قرون متعدد و کتب تفسیری، این مساله می توان در زمان حکومت های مختلف سیاسی مختلف مورد تحلیل قرار گیرد همچنین از نگاه جغرافیایی و مناطق مختلف بلاد و کشورها)
  10. 10. اعراب چگونه سیر تطور جنین را در آیات قرآن درک می کردند؟ (وهمچنین سایر موضوعات پزشکی قرآن را و همچنین موضوعات مانند اذا البحار سجرت و...)
  11.  وجوه واژه صلاة در قرآن (نقد و بررسی وجوهی که در باره صلاة در کتب وجوه و نظایر آمده است سایر واژه های قابل بررسی: کتاب، قول و... ).
  12. نظایر واژه خویشاوند در قرآن (رحم، اقرباء، نسب، صهر، عشیرة، اهل، آل، رهط، قوم، عترت و... )
  13. نظایر امر، قول، قضا، و شأن با توجه به المیزان 170/17 ذیل آیه انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون
  14. صفات اخلاقی حیوانات در روایات (مثلا للکلب عشر خصال، اکثر عمله السکوت؛ می توان موضوع را در قرآن هم مورد بررسی قرار داد از طریق معنا شناسی)
  15. بررسی علوم تجربی در زمان نزول قرآن (در شبه جزیره عربستان برای تحلیل دقیق تر علوم تجربی در قرآن کریم)
  16. عصمت ملائکه (بررسی عصمت فطرس که در ماجرای تولد امام حسین علیه السلام به آن اشاره شده است.آیا ملائکه معصوم هستند؟ بررسی آیات قرآن در این زمینه.بررسی روایات در این زمینه، فرضیه: برخی ملائکه می توانند اشتباه کنند و فقط ملائکه ای معصومند که جزء ملکوتیان هستند).
  17. انسان از دیدگاه شیطان در قرآن
  18. انسان سالم از دیدگاه قرآن (بررسی شاخصه ها از دیدگاه قرآن، انسان سالم از دیدگاه روایات)
  19. شاخصه های تمدن در قرآن (تمدن های قرآن مورد بررسی و شاخصه های تمدن های قرآن مورد بررسی قرار گیرد. چه تمدن های مثبت و چه تمدن های منفی)
  20. بررسی تطبیقی اعمال مومنان و کفار در قرآن ( بویژه در مواردی که در کنار هم ذکر شده اند مثلا والذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعة یحسبه... )
  21. چرایی نامگذاری اقوام به صورت موردی به عنوان نمونه اصحاب کهف و الرقیم (چرایی نامگذاری و اینکه آیا رقیم ارتباطی به ورقکم هذه در آیه مزبور دارد؟ )
  22.  جمع آوری و سند یابی احادیثی که حضرت امام خمینی رحمة الله علیه و یا مقام معظم رهبری در سخنرانی های عمومی خود به آنها استناد کرده اند یا احادیث مورد استفاده شهید مطهری در سخنرانی های عمومی ( مانند کتب امالی، بیشتر به صورت کتاب مفید است نه رساله یا پایان نامه، همچنین ماده اولیه سخنرانی می توانند باشند، البته بررسی موردی آنها می تواند موضوع مقاله نیز باشد مثلا حدید تجدید سده ای دین در کتاب ده گفتار شهید مطهری)
  23.  راه های تثبیت نعمت ها در قرآن و روایات (مثلا بالاستکانة تثبت النعم )
  24. ویژگی های یک معلم خوب از دیدگاه قرآن و روایات ( بررسی شاخصه ها)
  25.  سیستم دفاع روح در برابر گناهان (سیستم دفاعی بدن از طریق گلبول های قرمز خون است حال سیستم دفاع روح در مقابل گناهان چه مکانیسمی دارد؟)
  26. اعمال شیطان در عالم نیت
  27. عوامل خروج از امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم (چه اموری انسان را از امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم جدا می کند؟ مثلا در روایات داریم: من استخف بالصلاة ...... من غش مسلما .... البته معنی خروج ابتدا باید بررسی شود).
  28.  ویژگی های امام علی علیه السلام در خطبه غدیر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
  29.  تاثیر ایمان در کلام (بررسی رفتار شخصیت ها حداقل این فرضیه را ایجاد می کند که افراد با ایمان در سخن گفتن متفاوت از بقیه عمل می کنند)
  30. نقش توفیق الهی در کسب علم و نشر آن
  31.  افتخارات امیر مؤمنان علیه السلام (امام علی علیه السلام در نهج البلاغه به چه چیزی افتخار کرده است؟)
  32.  تاریخ صدر اسلام در نهج البلاغه (همانند جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، موضوع برای کتاب خوب است.برای رساله زمانی خوب است که به صورت تطبیقی بین سایر کتب تاریخی مورد مطالعه قرار گیرد یا موضوع خاصی استناد دهی گردد)
  33.  وظیفه عالمان از دیدگاه نهج البلاغه (عالم در نهج البلاغه به چه کسی اطلاق می شود مثلا در عبارت : اگر خداوند از عالمان اقرار نمی گرفت که .... و تبیین وظایف آنها در قبال خود و دیگران و...)
  34. آرزوهای امام علی علیه السلام (امام علی علیه السلام در نهج البلاغه و سایر احادیث چه آرزویی کرده است؟)
  35. جامعیت نهج البلاغه
  36. دلایل ماندگاری نهج البلاغه
  37. بررسی و نقد شروح نهج البلاغه (بررسی موردی یک شرح)
  38. بررسی و نقد ترجمه های نهج البلاغه (بررسی موردی)
  39.  سیر تاریخی تدوین کتب پیرامون نهج البلاغه (همانند سیر نگارش های تاریخی قرآن استاد مهدوی راد)
  40.  التحقیق فی کلمات نهج البلاغه ( همانند کاری که آقای مصطفوی درباره قرآن انجام داده است. اگر چه موارد مشترک زیادی با قرآن دارد ولی همه واژه های نهج البلاغه در قرآن به کار نرفته است و چه بسا برخی واژه های معنای متفاوتی نیز داشته باشد. بررسی مورد اخیر (تفاوت معانی واژه ها) برای رساله یا مقاله خوب است و مورد اول (التحقیق فی کلمات نهج البلاغه) برای کتاب چند جلدی خوب است).
  41. رسالت جهانی صحیفه سجادیه
  42. تشابه های محتوایی صحیفه با نهج البلاغه (در برخی موارد می تواند بررسی موردی و تطبیقی صورت گیرد مثلا در بحث دعای باران؛ سوال اصلی این است که اگر تفاوتی یافیم تبیین شود که این تفاوت ها از چه مساله ای نشات گرفته است؟ آیا زمان زندگی و شرایط اجتماعی فرهنگی و سیاسی زمان اثر گذاشته است؟ موضوع دیگری یا تبیین دیگری از موضوع: بررسی میزان همراهی امام سجاد و امام علی علیهما السلام با فرهنگ زمانه)
  43. صفات بهشتیان و دوزخیان در صحیفه
  44.  اسباب هدایت در صحیفه سجادیه
  45. راه های اصلاح خود در صحیفه سجادیه
  46. دوستی و محبت در صحیفه سجادیه
  47.  ترس و اضطراب و راه درمان آن در صحیفه سجادیه
  48.  جهاد اکبر در صحیفه سجادیه
  49. گذشت و جوانمردی در صحیفه سجادیه
  50. راه های کسب رضای خدا در صحیفه سجادیه
  51. عمل به وظیفه در صحیفه سجادیه
  52. راه های توبه در صحیفه سجادیه
  53. راه مقابله با نفوذ شیطان در صحیفه سجادیه
  54. الطاف خدا به بندگان در صحیفه سجادیه
  55.  آزمایش های بشری در صحیفه سجادیه (این موضوع می تواند در سایر روایت ها و قرآن نیز تبیین گردد)
  56. اوقات فراغت در صحیفه سجادیه
  57. برکت در صحیفه سجادیه
  58.  وظیفه مسلمان در صحیفه سجادیه
  59.  وظیفه دانشجو در صحیفه سجادیه
  60.  روش شناسی تفسیر البیان فی موافقة الحدیث و القرآن علامه طباطبایی
  61.  روش شناسی تفسیر راغب اصفهانی (منظور مفردات راغب نمی باشد)
  62. طنزهای بزرگان (گرد آوری طنزهای شخصیت های مهم مانند شهید مطهری در آثارش مانند داستان مردی که اغلاط قرآن را تصحیح می کرد (مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج27، ص: ) 542 و... موضوع برای کتاب خوب است)/
  63.  بررسی مبانی طنز در اسلام (براساس آموزه های دین اسلام طنز خوب بر چه مبنایی باید باشد و چه ویژگی هایی داشته باشد)
  64.  معنا شناسی «مثل» ( با توجه به المیزان ج 17 ص 167 و 168 ذیل آیه بقادر علی ان یخلق ثلهم )
  65.  معنا شناسی حسنه (با توجه به ایات ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه (پس حسنه هم دنیوی است و هم اخروی) و توجه به ایه الا الموده فی القربی و من یقترف حسنة نزد له ....در سوره شوری )
  66. معنا شناسی کلمه ( با توجه به عبارت های انما المسیح کلمه من الله، کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی ... و سایر ایات و روایات مشابه )
  67. مباحث معناشناسی در حوزه روایات (همان مباحثی که در قرآن مورد بررسی قرار می گیرد در روایات نیز قابل بررسی است چه مباحث مبانیی و چه مصادیق مثلا معنا شناسی حسنه )
  68. معنا شناسی ملق (با توجه به احادیث : عدة الداعی و نجاح الساعی ؛ ؛ ص81: وَ عَنِ النَّبِیِّ ص لَیْسَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ إِلَّا فِی طَلَبِ الْعِلْمِ. الملق بالتحریک: الزیادة فی التودد و الدعاء و التضرع فوق ما ینبغی (ص). و اینکه در مفاتیح الحیاة به معنای تملق گرفته اند)
  69.  معناشناسی نبأ (با توجه به سایر واژگان هم معنا نظیر استفتاء، افتونی، سوالو . و با توجه به تفاوت تعبیر خواب از سوی عزیز مصر و زندانیان با توجه به تفسیر تسنیم)
  70. مراحل اسلام ستیزی آمریکا و اسرائیل (از جمله این مراحل: قرآن سوزی، حمله به کشورهای مسلمان، فیلم توهین به ساحت مقدس پیامبر اسلام ؛ نقد و بررسی پیام مقام معظم رهبری به مناسبت قرآن سوزی آمریکا و اسرائیل که فرمودند: این اقدام کینه توزانه، نه آغاز یک جریان، بلکه یک مرحله از روند طولانی مدتِ اسلام ستیزی به سرکردگی صهیونیسم و رژیم آمریکا است. شهریور 1389)
  71.  آرزوهای رهبر معظم انقلاب (رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود چه آرزوهایی کرده است؟ در کتاب نهج البلاغه از دیدگاه رهبر نمونه ای از آن آمده است که ای کاش من می توانستم در یکی از این جلسات بررسی محتوایی نهج البلاغه شرکت کنم و نظر خود را پیرامون موضوعی خاص از آن ارائه دهم و ... )
  72.  بررسی میزان تاثیر تفسیر المیزان در ثبات پایه ها و ارکان انقلاب اسلامی ایران
  73.  داشتن فرضیه در مباحث تفسیری یعنی همان تفسیر به رای
  74. نقد ترجمه تفسیر ( به صورت موردی مثلا تفسیر المیزان یا ترجمه مجمع البیان)
  75.  تاثیر شرایط سیاسی عصر امام صادق علیه السلام در تفسیر قرآن
  76. تفاوت تعابیر فرعون و ملک (تسنیم: هر کس از قبطی ها به حکومت برسد به فرعون تعبیر می شود ولی پادشاهان قبلی را فرعون نمی نامیدند بلکه تعبیر ملک به کار می بردند و لذا تورات فعلی در این زمینه اشتباه کرده است.)
  77.  بررسی تطبیقی آیات مربوط به عصمت انبیاء علیهم السلام در تفاسیر فریقین (بررسی موردی حضرت ابراهیم علیه السلام یا حضرت یوسف علیه السلام یا انبیای بنی اسرائیل)
  78.  بررسی تطبیقی آیات مربوط به تشکیل حکوت انبیاء علیهم السلام در قرآن و سایر منابع فریقین و تبیین ویژگی های آن حکومت ها و نحوه تعیین حاکم و....
  79. میزان فهم قرآن (آیا ما موظف هستیم همان مقداری از قرآن را درک کنیم که در عصر پیامبر و نزول درک می شد؟ آیا تغییری در روایات در مورد مفهوم آیات (و یا مصداق آنها در مراحل اولیه) در زمان ائمه با مرور زمان بوده است؟ بررسی اهل بیت علیهم السلام در مورد تغییر میزان درک مردم از آیات. این سوالات در بحث ارتباط قرآن و فرهنگ زمانه و پاسخ به برخی شبهات اعجاز علمی مفید است)
  80.  استخراج قواعد تفسیری از تفسیر اثری (به صورت موردی مثلا تفسیر طبری)
  81. استنادات پیامبر به قرآن در خطبه غدیر (تفسیر آیات، تطبیق موارد، شیوه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و...)
  82.  چرایی تکذیب انبیاء علیهم السلام در قرآن ( بررسی دلایل اعتقادی، رفتاری و اخلاقی منکران و تکذیب کنندگان انبیاء علیهم السلام)
  83.  احتجاج حضرت زینب سلام الله علیها به آیات قرآن پس از شهادت امام حسین علیه السلام (بحار الانوار ج45، ص 133)
  84. طول عمر در قرآن و راه های کسب آن در قرآن و روایات
  85.  بررسی دعاهای ختم و شروع قرآن (بررسی تطبیقی محتوا بین شیعه و اهل تسنن موضوع جداگانه می تواند باشد)
  86. ثمرات ایمان و استقامت (ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا .... که در یک آیه فلا خوف علیهم آمده و در یک آیه تنزل علیهم الملائکة)
  87. اختلاف امت در قرآن و روایات (اصل اختلاف که در روایتی داریم اختلاف امتی رحمة و در آیه ای داریم: و لو شاء الله لجعلهم امة واحدة و لکن یدخل من یشاء فی رحمته (شوری: 8) سایر موارد اختلاف در قرآن و امت واحده بودن نیز تحلیل گردد).
  88.  باید ها و نباید های نخبگان سیاسی
  89. معنا شناسی واژه دعا
  90. مدیریت زمان در قرآن و احادیث
  91.  مقاصد سور و اثر آن در فهم تفسیر (ر.ک. مقاصد السور و اثر ذلک فی فهم التفسیر تالیف شیخ صالح آل شیخ)
  92.  دیدگاه های جامعه شناختی علامه طباطبایی در المیزان (ر.ک. ترجمه المیزان ج13، ص 109 و 118)
  93. نقد و بررسی عرفان های نو ظهور با آیات قرآن (بررسی موردی)
  94. بررسی آیات مشابه قرآن (ر.ک. کشف المعانی فی المتشابه من المثانی، بدر الدین بن جماعة)
  95.  نقدهای علامه طباطبایی بر سبب نزول ها (با توجه به اینکه علامه برای سبب نزول ظاهرا توجه چندانی نکرده و دارای نقشی در تفسیر نمی داند)
  96.  تأثیر گذاری بر مخاطب (روش ها و موانع و ... با توجه به آیات قرآن)
  97.  چرایی و چگونگی تصدیق کتب آسمانی پیشین در قرآن کریم (ر.ک. تصدیق القرآن الکریم للکتب السماویی و هیمنته علیها تالیف ابراهیم عبدالحمید السلامة)
  98.  روش جمع روایات متناقض یا تناقض نما در المیزان
  99. تفاوت روایات تطبیقی با روایات تفسیری در المیزان (بررسی معیار این انتخاب و تفکیک، برای نمونه ترجمه المیزان ج 13، ص 57)
  100.  شب و ارزش آن در قرآن
  101.  احادیث معلل نبوی (علل الاحادیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم)
  102.  مراد از شوری آب پیروان جمل (خطبه 13 نهج البلاغه: ماءکم زعاق، آیا این عبارت مربوط به بصره است یا مربوط به نحوه خلقت آن افراد؟ چرا شور؟ آب شور یک شهر چگونه باعث ملامت آن افراد می شود؟ مگر ملامت نباید مربوط به کارهای اختیاری باشد؟ معنای صحیح عبارت چیست؟ شارحان نهج البلاغه و سایر محدثان و تحلیل گران تاریخ چگونه این موضوع را تحلیل کرده اند؟)
  103. چگونه موانع ما را از هدف اصلی باز می دارد؟ (راه درمان چیست؟ حضرت امام خمینی رحمه الله فرموده اند: مواظب باشید توجه اذکار نماز شما را از محتوا و واقعیت نماز باز ندارد. )
  104.  معرفی شهدای قرآنی دفاع مقدس (مناسب برای کتاب فرهنگی، ذکر زندگینامه، فعالیت قرآنی، و خاطراتی از زندگی قرآنی شهدای دفاع مقدس)
  105. تفاوت های غم و شادی در اسلام و روان شناسی
  106. درمان دردها در نهج البلاغه (نهج البلاغه قرآن را درمان دردها معرفی می کند: فیه شفاء المستشفی، در مطلب دیگری دارد: امش بدائک ما مشی بک و...)
  107.  بایسته های سیاسی دانشگاه ها
  108. امنیت و آرامش در قرآن (به عنوان نمونه: والذین امنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن)
  109.  بررسی سندی و محتوایی حدیث: ان شیطانی آمن بیدی (ر.ک.چهل حدیث امام خمینی رحمه الله ص 169)
  110. احادیث مالک بن انس از امام صادق علیه السلام (ر.ک. تاریخ عمومی حدیت دکتر معارف ص 122)
  111. شیخ فاضل در کلام شیخ طوسی کیست؟ (ر.ک.تاریخ عمومی حدیث دکتر معارف ص 388 و تاریخ حدیث شیعه ص 444)
  112. بررسی تاثیر انقلاب اسلامی بر نگارش تفاسیر
  113.  بررسی چرایی علت عدم حضور برخی صحابه در کربلا (مثلا جابر، ابن عباس، محمد بن حنفیه و...)
  114. جایگاه ابوحمزه ثمالی نزد اهل تسنن (ر.ک.تفسیر و مفسران ایت الله معرفت ص 418)
  115.  نقش اهل بیت علیهم السلام در تفسیر کبیر فخر رازی (تفسیر و مفسران معرفت، ج2، ص 272-294)
  116.  تفاوت دیدن خدا با دین شیطان (با توجه به آیه شریفه انه یرونهم هو قبیله من حیث ترونهم و آیه لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار)
  117. صفات عذاب در قرآن( عذاب شدید، الیم، مهین، عظیم و... بررسی چگونگی و چرایی آن و تفاوت تعابیر)
  118. رابطه بین کوه ها و زلزله (و القی فی الارض رواسی ان تمید بکم)
  119. زیبایی های قصه های قرآن (بررسی موردی ؛ مثلا زیبایی های قصه حضرت یوسف علیه السلام؛ ر.ک.جلسه دوم تفسیر آیات الله جوادی آملی در سوره یوسف علیه السلام)
  120. بررسی سندی و محتوایی خواسته های امام سجاد علیه السلام در اسارت از یزید ( در برخی منابع خواسته هایی مطرح شده است انند دیدن سر مبارک امام حسین علیه السلام، بازگرداند اموال غارت شده و بازگردادند کسی با اهل بیت علیهم السلام به مدینه ؛ تحلیل شود آیا درست است؟ چگونه امام درخواست کرده است؟ چرا درخواست کرده است؟ چه هدفی از این درخواست مد نظر امام بوده است؟ البته اگر اثبات شود که مطلبی را درخواست کرده است!)
  121. بررسی روایات تفسیری امام علی علیه السلام در کتب تفسیری اهل تسنن (بررسی موردی هم مناسب است)
  122. تاثیر عقاید کلامی در تفسیر واژه «اب» در قرآن
  123. «کلمه» در قرآن و احادیث (با توجه به مصادیقی چون حضرت عیسی علیه السلام؛ ارتباط آیه با آیه لنفد البحر قبل ان تنفد کلمات ربی....)
  124.  تبیعت از آباء و اجداد در قرآن (چرایی، اندازه، میزان و محدوده سازگاری با اسلام و ...)
  125.  سیره حضرت یعقوب علیه السلام در قرآن
  126.  تعامل حضرت یعقوب علیه السلام با فرزندان در قرآن
  127.  رغبت های محمود و مذموم مومنان (ما کن لمومن رغبة تذله)
  128.  بررسی تطبییقی محتوای ادعیه عرفه امام حسین علیه السلام و امام سجاد علیه السلام.
  129.  الگو های قرآنی (ان فی رسول الله اسوی حسنه، حضرت ابراهیم علیه السلام، واصبر کما صبر اولوا العزم من الرسل و...)
  130.  احادیث نقل شده از حضرت زینب علیه السلام.
  131.  روایات تفسیری مربوط به امام مهدی علیه السلام در صحاح سته
  132.  روایات تفسیری امام سجاد علیه السلام
  133.  روش تفسیر امام هادی علیه السلام
  134.  جریان شناسی تفاسیر روایی (شیعه و سنی به طور مجزا)
  135.  تضاد طبری با صحیحین در آیات الصفات
  136.  بررسی دلایل تارخی، فرهنگی و اجتماعی گسترش تفاسیر روایی در قرن 11 و 12
  137.  تفسیر روایی از نگاه آیت الله جوادی آملی
  138.  بررسی روایات فضایل اهل بیت علیهم السلام در تفسیر ابن کثیر
  139. روایات تفسیری امام حسین علیه السلام
  140. بررسی روایات تفسیری در تفسیر القرآن الکریم مصطفی خمینی
  141. مطالعه انتقادی روایات مربوط به اهل بیت علیهم السلام در نگاه ابن تیمیه
  142. اسرائیلیات در صحیح بخاری
  143. . رؤیت پروردگار در تفاسیر
  144.  اجتهادات تفسیر البرهان
  145.  اجتهادات تفسیر نورالثقلین
  146.  بررسی روش نقد روایات تفسیری در نمونه
  147.  روش علامه طباطبایی در تفسیر البیان فی موافقة الحدیث و القرآن
  148.  موضوعات پیشنهادی پایان نامه موسسه تمهید: (شماره های 149 - 183)
  149. شناخت عوامل زمینه ها و شیوه های تکوین و فرایند فرهنگ پذیری و بررسی آن از منظرقرآن
  150. تعیین مدل ها و شاخص های فرهنگ عمومی مطلوب از منظر قرآن
  151. بررسی جریان ها و کانون های تأثیر گذار از منظر قرآن
  152. مبانی اصلاح ساختار فرهنگی جامعه از منظر قرآن
  153. مدل تبلیغ آرمانی از منظر قرآن
  154. معیارهای اندازه گیری حاکمیت دین درجامعه ازمنظرقرآن
  155. بررسی شیوه های نهادینه کردن ارزشهای دینی از منظر قرآن
  156. بررسی مواجهه قرآن با خرده فرهنگ ها
  157. استخراج سیاست های مطرح شده در قرآن نسبت به حفظ و انتقال انقلاب های ذکر شده از قرآن (پیامبران)
  158. بررسی جایگاه گروه های مرجع(هنر مندان٬ دنشمندان٬ روحاینان و ...)از منظر قرآنی
  159. بررسی ارزشها و هنجارهای مطلوب اجتماعی و سیاست های نهادیه کردن آنها از منظر قرآنی
  160. بررسی تأثیر تحزب گرایی در فرهنگ دینی جامعه اسلامی از منظر قرآن
  161. تدوین شاخصهای نظام سیاسی قرآن و مقایسه آن با نظامات دیگر
  162. بررسی آسیبها و چالشهای اقتصادی جامعه از منظر قرآن
  163. بررسی ارزشها و هنجارهای مطلوب اقتصادی از منظر قرآن
  164. دکترین دفاعی قرآن در برابر تهاجم فرهنگی
  165. دکترین قرآن در تعامل جامعه اسلامی با سایر ملل.
  166. مبانی نظری (شامل مبانی معرفتی و اهداف راهبردی حضور دین در عرصه ارتباطات بین الملل) از منظر قرآن
  167. چشم انداز وضع مطلوب نظام فرهنگی جهان و راهبردهای وصول بدان از منظر قرآن
  168. راهبردهای معرفی اسلام در عرصه های بین المللی و آسیب شناسی آن بر اساس قرآن
  169. راهبرد فرهنگی وحدت اسلامی و همکاری با سایر ادیان توحیدی از منظر قرآن
  170. مفهوم شناسی مهندسی فرهنگ از منظر قرآن و نقد دیگرتئوریهای موجود
  171. شناسایی مفاهیم بنیادین فرهنگی و تمدنی اسلام برای بکارگیری در مهندسی فرهنگی جامعه بر اساس قرآن
  172. نظام برنامه ریزی کشور و جایگاه فرهنگ قرآنی در آن
  173. ملاک ارزیابی فرهنگ کشور از منظر قرآنی
  174. تئوری ها و نظریه های جنسیتی و نقد آنها بر اساس قرآن
  175. سیاست های حاکم بر فعالیت های فرهنگی خانواده و و زنان از منظر قرآن
  176. سیاست های نظام در بهداشت روانی، اخلاق و تربیت جنسی بر اساس قرآن
  177. سیاست های جسیتی حاکم بر عرصه اجتماعی بر اساس قرآن
  178. جایگاه مبلغ و فقیه در جامعه از دیدگاه قرآن
  179. وجه اشتراک و تمایز فقیه و مبلغ در قرآن
  180. تعامل پیامبران با مردم در قرآن
  181. تعامل پیامبران با نهاد های فرهنگی
  182. فرایند تبدیل جامعه علم گریز به علم پذیر در قرآن و بررسی نحوه مواجهه قرآن با علم
  183. استخراج اولویت های آموزشی در قرآن و مدل نهادینه کردن این اولویت ها
  184.  موضوعات پیشنهادی آیت الله علیدوست. (سایت سلسبیل) برای دانلود به صورت pdf کلیک کنید.
  185.  حقوق اقلیت‏ ها در قرآن
  186.  گفتگوی حضرت سلیمان با حیوانات (بررسی موردی)
  187.  آهنگ پذیری قرآن
  188.  ویژگی فرهنگ جاهلی از دیدگاه قرآن
  189.  بررسی قصص قرآن به ترتیب نزول (بررسی موردی مثلا حضرت موسی علیه السلام یا ...)
  190.  بررسی آیات مربوط به یهودیان به ترتیب نزول
  191.  دشمن‌شناسی در قرآن
  192.  تفاوت اصحاب ائمه علیهم‌السلام (بررسی موردی؛ مثلاً تفاوت عمار با دیگران که چرا عمار ملاک تعیین حق گردید؛ تفاوت‌های مالک با کمیل و...)
  193.  دشمن‌شناسی در ادعیه (دعای خاصی نیز می تواند محور باشد یا ادعیه نقل شده از یک امام و تحلیل چرایی این ادعیه با توجه به شرایط زمان)
  194.  تفاوت خوض در آیات با تدبر در آیات که یکی مذموم و دیگری ممدوح است؛ وَإِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آیَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُواْ فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ (انعام: 68)
  195.  ابزارهای شیطان برای اغوای مؤمنان در آیات و روایات
  196.  مراد از سماء در قرآن
  197.  مراد از ارض در قرآن
  198.  اسباب تأکید در قرآن (إنّ، أنّ و... با ذکر مصداق و نتایج تفسیری یا بررسی نظرات مفسران)
  199.  نحوه برخورد پیامبران با شیطان (یا شیطان از دیدگاه انبیاء علیهم‌السلام)
  200.  شیطان از دیدگاه ائمه علیهم‌السلام
  201.  زمینه‌های اطاعت از شیطان
  202.  آثار اطاعت از شیطان
  203.  صفات شیطان در قرآن
  204.  سیرتاریخی نام‌گذاری وحی به قرآن (ازجمله کتاب، قرآن، فرقان؛ بررسی به ترتیب تنزیلی و بررسی چرایی و حکمت آن ترتیب)
  205.  بررسی شیطان در قرآن به ترتیب تنزیلی
  206.  آیات ولایت در ترتیب تنزیلی
  207.  آیات حقوق اهل‌بیت علیهم‌السلام در ترتیب تنزیلی
  208.  آیات فضایل امیر مؤمنان علی علیه‌السلام در ترتیب تنزیلی (چه فضیلتی در چه فضایی مطرح‌شده است؟ چرا؟ آیا آیات از ترتیب خاصی تبعیت می‌کند؟)
  209.  آیات مربوط به تحکیم بنیان خانواده در ترتیب تنزیلی
  210.  آیات مربوط به نحوه تعامل والدین با فرزندان در تفسیر تنزیلی
  211.  آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ (چرا یوسف برای نگه‌داشتن بنیامین چنین توجیهی ارائه کرد؛ چرا حضرت ابراهیم علیه‌السلام در مقابل ستاره‌پرستان و ماه و خورشیدپرستان چنین رفتاری نشان داد و درواقع نوعی توجیه بود؟ موارد فوق را چگونه تحلیل می‌کنیم؟)
  212.  چرا یوسف علیه‌السلام برادر را نزد خود نگه داشت و از پدر و برادران جدا کرد؟
  213.  نحوه برخورد امام علی علیه‌السلام با اهل کتاب
  214.  روش تفسیر قرآن به قرآن در روایات تفسیری امام علی علیه‌السلام ( بررسی تطبیقی بین دیدگاه شیعه و اهل تسنن موضوع دیگری از همین سنخ است).
  215.  نقش نماز در تحکیم بنیان خانواده
  216.  نقش نماز در تربیت مذهبی کودکان و نوجوانان
  217.  جاودانگی قرآن در نگاه امیر مؤمنان علی علیه‌السلام
  218.  جامعیت قرآن در نگاه حضرت علی علیه‌السلام.
  219.  مقام محسنین در قرآن (انا نراک من المحسنین هم از سوی زندانیان و هم از سوی برادران یوسف گفته شد؟ یوسف چه کرده بود که این رفتار حسنه را در دید دیگران پیدا کرده بود؟ آیا رفتار محسن بودن در مقابل مردم باید باشد یا در مقابل خدا؟ در آیات دیگر نیز نکات زیبایی دیده می شود: ما علی المحسین من سبیل، ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم محسنون و همچنین ارتباط حسنه با محسنین و درخواست حسنه در دنیا و آخرت با این مقام و نیز ارتباط حسنه با مودت اهل بیت علیهم السلام)
  220.  بررسی واژه های معرف گناه در صحیفه سجادیه مانند حوب در دعای رفع مرض
  221.  آرای قرآنی شهید صدر
  222.  ارتباط انسان و طبیعت از منظر قرآن
  223.  آسیب شناسی جامعه نبوی
  224.  اعجاز اخلاقی قرآن
  225.  اعجاز اخلاقی قرآن کریم
  226.  اعجاز تربیتی قرآن
  227.  اعجاز مدیریتی قرآن
  228.  امنیت جهانی از منظر قرآن کریم
  229.  اهداف نزول قرآن و نقش آنها در برداشت علمی از قرآن
  230.  بایسته های مدیر از منظر قرآن
  231.  بررسی تطبیقی معیار سعادت زن از منظر قرآن و فیمنیسم
  232.  بررسی عوامل شادمانی از دیدگاه آیات و روایات
  233.  بررسی فتنه‌ی اقتصادی از منظر قرآن کریم
  234.  بررسی معیار قرآنی بودن علوم انسانی
  235.  برنامه ریزی استراتژیک در قرآن کریم
  236.  پیشرفت اقتصادی مطلوب از منظر قرآن کریم
  237.  تأثیر جاهلیت مدرن در شکل‌گیری نظام اخلاقی با تکیه بر قرآن
  238.  تحلیل ادعای وجود تمام علوم در قرآن
  239.  تربیت عاطفی از منظر قرآن
  240.  تصمیم گیری از منظر قرآن
  241.  تفسیر اقتصادی قرآن
  242.  تفسیر روان شناختی قرآن
  243.  تفسیر سیاسی قرآن
  244.  تفسیر علمی از دیدگاه خاورشناسان
  245.  جایگاه اقتصادی زن و مرد از دیدگاه قرآن و روایات
  246.  جایگاه خانواده در پیشگیری از جرم از منظر قرآن کریم
  247.  جایگاه علوم انسانی در قرآن کریم
  248.  رابطه قرآن و سیاست خارجی مسلمانان از منظر رهبر انقلاب
  249.  رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر شخصیت های علمی (بررسی موردی نظر یک شخصیت مطرح)
  250.  رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر مقام معظم رهبری
  251.  راه کارهای مقابله با شیطان در صحیفه سجادیه
  252.  راه کارهای مقابله با شیطان در نهج البلاغه
  253. راهکارهای اصلاح فرهنگ عمومی از دیدگاه قرآن
  254.  رشد شخصیت از منظر قرآن (عوامل، زمینه ها، راهکارها و...)
  255.  روش های امیدبخشی قرآن به انسان
  256.  روش های مقابله با دشمنان دین از منظر قرآن
  257.  زمینه ها و عوامل پیشرفت اقتصادی از منظر قرآن
  258.  سلامت معنوی در آموزه‌های دینی
  259.  شاخصه‌های جامعه مطلوب از منظر قرآن در تمدن اسلامی
  260.  فرایند چیرگی شیطان بر انسان از منظر قرآن
  261.  قدرت نرم از منظر قرآن
  262.  قرآن و مدیریت غریزه جنسی
  263.  گونه شناسی یهودیان مخاطب قرآن
  264.  مدیریت زمان از دیدگاه قرآن و روایات
  265.  مشارکت اجتماعی زنان از دیدگاه قرآن
  266.  مشروعیت قدرت سیاسی در قرآن
  267.  معیارهای نظریه‌پردازی علمی قرآن
  268.  مفهوم شناسی حریم خصوصی انسان در قرآن و حدیث
  269.  مؤلفه های تمدن اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری(مدظلّه)
  270.  مؤلفه های سلامت روانی از نگاه قرآن
  271.  نقد دیدگاه مستشرقان درباره علوم قرآنی (بررسی موردی نظر یک مستشرق در باره موضوع خاص علوم قرآنی)
  272.  نقد و بررسی گرایش تفسیر اجتماعی قرآن کریم
  273.  نقش بصیرت در پیروی از رهبران الهی از منظر قرآن
  274.  نقش تربیتی مثال های قرآن
  275.  نقش عبادات در بهداشت جسمی
  276.  نقش عقل در تفسیر قرآن
  277.  نقش قرآن در توسعه حقوق بشر
  278.  نقش و جایگاه شرح صدر در مدیریت اسلامی
  279.  هنر قصه گویی قرآن از نگاه خاورشناسان
  280. موضوعات پیشنهادی دوست عزیزم جناب آقای دکتر حمید جلیلیان (شمارهای 281 - 300)
  281. موضوعات مربوط به معنا شناسی: علم، عبادت، خلق و امر، طعام، خیر، العالمین، وراء، حرام، سلم، ملکوت، غیب ، امانت، روح، میزان، ناس، امام، خلیفه، اذن، کلمه، حجت، شجره، کتاب. مانند: معنا شناسی طعام در قرآن و تأثیر آن در آیات الأحکام. معنا شناسی ملکوت در قرآن و بررسی روایات مربوط به آن. (فرضیه این است که همه روایاتی که در آنها واژه ملکوت به معنای باطن جهان آمده جعلی هستند و ملکوت در قرآن به معنای حکومت و عظمت آمده است.)

  282. بررسی سندی: روایات وجب له الجنة، روایات قمر در عقرب، روایات آگاهی ائمه به زبان های مختلف،روایات مدت حکومت امام زمان (ع)، روایات عرضه اعمال بر امام (ع)، روایات لو لا الحجة لساخت الارض بأهلها، روایات آگاهی اهل برزخ از دنیا، روایات غسل امام معصوم (ع) توسط امام معصوم (ع)، بررسی تاریخی شهید یا مسموم شدن ائمه (ع)، بررسی روایات (جعلی) در فضیلت روز عاشورا (مانند آمدن حضرت موسی از کوه طور، نجات یافتن حضرت یونس از شکم ماهی)، بررسی روایات فال خوب و بد (تفأل و تطیّر)، بررسی روایات مربوط به نوروز (النیروز)، بررسی روایات ختم قرآن در زمان پیامبر (ص)، بررسی روایات فترت رسل، بررسی روایات معروف و بدون سند در تفاسیر (مانند گلستان شدن آتش بر حضرت ابراهیم(ع) )، بررسی روایات نزول دفعی یا تدریجی سوره مائده، بررسی روایت «... فللعوامّ أن یقلدوه».

    بررسی شأن نزول ها: مائده/55، احزاب/33.

  283. بررسی تفسیر تطبیقی یکی از آیات زیر: آیه مودت (شوری/23)، آیه امانت (احزاب/72)، آیه عالم ذرّ (اعراف/172)، آیه ولایت (مائده/55)، آیه نور (نور/35)، آیه نخست سوره علق.

  284. بررسی دلایل قرآنی و روایی نزول دفعی

  285. بررسی روایات فترت وحی

  286. بررسی قواعد تفسیری اهل بیت (ع) در روایات تفسیری

  287. بررسی اشکالات علمی کتاب «طبقات مفسران شیعه» (آقای بخشایشی)

  288. بررسی کاربرد قاعده « ایاک أعنی واسمعی یا جارة» در تفسیر آیات قرآن

  289. بررسی مصادیق عبارت «کما انزل الله و کما اُنزل» در روایات.

  290. بررسی ایمان آباء و امهات پیامبر (ص)

  291. بررسی روایات تولد علی (ع) در کعبه

  292. معجزه، کار خدا یا کار پیامبر (ص).

  293. بررسی آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» در مذاهب خمسه.

  294. بررسی تطبیقی احکام «محلّل» در مذاهب خمسه. (بقره/ 230)

  295. بررسی روایات تفسیری عکرمه در تفسیر مجمع البیان (که بیش از دویست روایت از وی در تفسیر قرآن آمده)

  296. بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در باره اعجاز علمی قرآن.

  297. بررسی موارد اختلافی در دو تفسیر المیزان و نمونه با رویکرد مبنا شناسی.

  298. بررسی شخصیت زید بن ثابت و نقش وی در تاریخ قرآن.

  299. بررسی شخصیت عبدالله بن مسعود و نقش وی در تاریخ قرآن.

  300. بررسی شخصیت ابی بن کعب و نقش وی در تاریخ قرآن.

  301. معناشناسی واژگان از نگاه شهید مطهری ؛ مثل بررسی واژه کفر، واژه ولی یا واژه سبحان
  302. چگونگی ترجمه آیات در آثار شهید مطهری (بویژه آثار مکتوب) و ذکر محاسن و نواقص و نوآوری ها و دقت های لازم؛ منابع مورد استفاده وی در ترجمه چیست؟ نظر شهید مطهری در باره اصل ترجمه چیست؟ ایا در آثارش مطلبی در باره ترجمه دارد یا خیر؟ از چه ترجمه ای تمجید کرده است؟ آیا نقدهایی بر ترجمه های دیگران دارد؟
  303. جری و تطبیق آیات قرآن در آثار شهید مطهری (مصادیق برخی عبارت در آیات قرآن از نگاه شهید مطهری مثلا اصحاب المیمنه؛ چگونگی مصداق یابی ، دلیل ذکر مصادیق و چگونگی ذکر معنای باطنی )
  304. تفسیر قرآن به قرآن در آثار شهید مطهری
  305. روش تفسیر شهید مطهری
  306. نقش روایات در تفسیر شهید مطهری
  307. تاثیر شهید مطهری بر تفاسیر بعدی
  308. علوم قرآنی در آثار شهید مطهری (بررسی موردی مثلا تقدیم و تاخیر؛ عنوان پیشنهادی: بازاندیشی علوم قرآنی در آثار شهید مطهری
  309. بررسی روش های تبلیغی و اصول تبلیغی شهید مطهری
  310. علوم بلاغی در آثار شهید مطهری (مثال اصل «التفات»؛ در فن فصاحت و بلاغت در علم معانی، اصلی است که از آن به «اصل التفات» تعبیر می‏کنند. در آنجا مقصود از «التفات» این است که متکلّم در یک سیاق واحد که دارد سخن می‏گوید، از این حالتهای سه ضمیر، یعنی حالت ضمیر غیاب یا خطاب یا تکلّم، از یکی به دیگری التفات پیدا می‏کند ... (مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج ‏27، ص: 548)
  311. شان نزول در آثار استاد مطهری
  312. سرنوشت منافقان پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم؛ شهید مطهری به نقل از علامه طباطبایی می فرماید که چرا سخنی از منافقان پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیست (جلد 27 مجموعه آثار شهید مطهری ذیل تفسیر آیات سوره منافقان)
  313. تشبیهات و تمثیلات شهید مطهری
  314. چگونگی فرهنگ سازی قرآن از نگاه شهید مطهری (به نظر شهید مطهری قرآن چگونه فرهنگ سازی کرده است؟)
  315. چگونگی فرهنگ سازی شهید مطهری (شهید مطهری چگونه فرهنگ سازی کرده و چگونه با فرهنگ های غلط مبارزه کرده است؟ فرهنگ های غلط در زمان ایشان چه مصادیق و چه مولفه هایی داشتند؟ و چگونه آنها را نقد کرده است؟ و چگونه با آنها مبارزه کرده است؟ چگونه این فرهنگ سازی برای زندگی امروزی موثر است و چه کاربردی دارد؟ در این پژوهش هم مطالب علمی کتب ایشان مهم است و هم خاطراتی که در ضمن آنها ذکر کرده است
  316. جایگاه شعر در آثار شهید مطهری (شعر در آثار شهید مطهری چه جایگاهی دارد؟ در چه مواقعی به شعر استناد کرده است؟ چه مبنا و اصولی در استناد به اشعار دارد؟ از چه شخصیت هایی ببیشتر نقل کرده است؟ از چه شاعرانی تمجید کرده است ؟ و ... می تواند به صورت موضوعی یا الفبایی بیاید)
  317. دعا در آثار شهید مطهری؛ شهید مطهری در باره وجوه مختلف دعا چه نظری دارند و بر چه دعاهایی تاکید می کنند ؟ در عمل چه نوع دعا می کنند بویژه در پایان سخنرانی ها؟ آداب اجابت دعا را در چه می دانند؟
  318. بررسی معنای ام، با توجه به ام القری و آیه فامه هاویه
  319. چگونگی نقد احادیث در آثار شهید مطهری (برای نمونه ها ر.ک. کتاب ده گفتار حدیث تجدید سده ای دین و مجموعه آثار، ج‏21، ص: 183 و 184)
  320. المیزان در نگاه شهید مطهری (تبیین جایگاه علامه، تعیین ارزش علمی المیزان؛و نقد یا تکمیل مباحث المیزان در آثار شهید مطهری)
  321. شیوه های نقد در اندیشه شهید مطهری ؛ شهید مطهری چگونه آثار دیگران را نقد کرده است، در نقد کردن چه اصولی را رعایت کرده است؟ و مبانی ایشان در این کار چیست؟ با قرآن نقد کرده است یا با روایت یا با کمک سیره عقلا و دلیل عقلی؟ بیشتر چه مسائلی را نقد کرده است؟ شهید مطهری اندیشه راسل و هگل و ابن سیرین و ... را چگونه نقد کرده است؟ مبانی و اصول نقدش چیست؟چه موضوعاتی را بیشتر نقد کرده است؟چه شخصیت های را بیشتر نقد کرده است؟برخی مصادیق نقد نیز می تواند مطرح شود می توان به صورت موردی به نقد اندیشه های یک نفر نیز پرداخت مثلا نقد اندیشه های کانت در آثار شهید مطهری
  322. اصل استفاده از داستان در تبیین مطلب در سیره شهید مطهری؛ شهید مطهری در کجاها از داستان برای تبیین مطالب بهره برده است و چه استفاده ای کرده، نوع داستان ها چه بوده، از چه منابعی نقل کرده؟ داستان ها عامیانه بوده یا از منابع کهن گرفته شده؟ نظر ایشان راجع به قصه گویی قرآن و سایر کتب آسمانی چیست؟
  323. مبانی و شیوه استناد شهید مطهری به آیات قرآن؛ شهید مطهری در استناد به آیات قرآن از چه شیوه ای استفاده کرده است؟ و بر پایه چه مبانی؟
  324. قواعد فقهی در آثار شهید مطهری، مثلا قاعده لا ضرار
  325. ارزش کتب در آثار شهید مطهری؛ استاد شهید از چه کتابی تعریف کرده و از چه کتابی نکوهش کرده است؟چرا این کار را انجام داده است؟ عنوان پیشنهادی: نقد کتب در آثار شهید مطهری. (نمونه نقد شده: کتاب صالحی نجف آبادی و متن زیر نمونه دیگر است:
  326. جمله‏ای اخیراً به مولای متقیان منسوب شده است به این عبارت: لاتُؤَدِّبوا اوْلادَکُمْ بِاخْلاقِکُمْ لِا نَّهُمْ خُلِقوا لِزَمانٍ غَیْرِ زَمانِکُمْ. معنای این جمله این است که فرزندان خودتان را به اخلاق خودتان تربیت نکنید، برای اینکه آنها برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده‏اند؛ یعنی شما متعلق به یک زمان هستید و فرزندان شما متعلق به زمان آینده. اخلاقی که شما خودتان دارید خوب است ولی متعلق به زمان شماست، اما اخلاقی که آنها باید داشته باشند اخلاقی است که باید در زمان آینده خوب باشد. در اینجا دو مطلب است: یکی اینکه آیا این جمله را علی علیه السلام فرموده است؟ یعنی سند این گفتار چیست و از کجاست؟ بحث دوم این است که قطع نظر از اینکه گوینده این کلام چه کسی باشد، آیا این جمله ممکن است مفهوم درستی داشته باشد یا نه؟.اما قسمت اول. این جمله تاکنون در هیچ کتابی از کتبی که قابل اعتماد باشد بلکه کتبی که قابل اعتماد نباشد ولی این جمله در آن به شکل حدیث از علی علیه السلام روایت شده باشد، دیده نشده است؛ یعنی در نهج البلاغه این جمله نیست، در کتب اربعه هم نیست، در کتابهای حدیثی که بعد نوشته شده و در آنها حتی احادیث‏ ضعیف را هم جمع آوری کرده‏اند مانند بحارالانوار نیز نیست، اخیراً شایع شده است ( مجموعه آثار، ج‏21، ص: 183 و 184)
  327. امام مهدی علیه السلام در آثار شهید مطهری (جنبه های مختلف شخصیت امام مهدی علیه السلام، نام القاب، ویژگی ها، یاران، عصر ظهور، چگونگی آماده شدن به ظهور و ...
  328. سیره اهل بیت علیهم السلام در آثار شهید مطهری (بررسی موردی یکی از اهل بیت علیهم السلام مثلا سیره امام صادق علیه السلام، سیره پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلم و ... بویژه در مورد اهل بیتی که کمتر مورد بحث واقع شده اند )
  329. نقد آثار ابن تیمیه در اندیشه شهید مطهری ؛ چه مواردی که به طور مستقیم وارد نقد شده و چه مواردی که بدون ذکر نام به نقاد اندیشه ابن تیمیه پرداخته است
  330. تقویت اراده در آثار شهید مطهری؛ شهید مطهری برای تقویت اراده چه راهکار عملی پیشنهاد کرده است؟
  331. نقد روشنفکری در آثار شهید مطهری (مبانی نفد، شیوه های نقد، مصادیق نقد)
  332. انقلاب در اندیشه شهید مطهری
  333. موضوع پیشنهادی برای کتاب: خاطرات شهید مطهری در آثارش؛ خاطراتی که شهید مطهری در آثار خود آورده است، گردآوری شود، می تواند به صورت موضوعی تنظیم شود (یا به ترتیب تاریخی)
  334. موضوع پیشنهادی برای کتاب: داستان های اخلاقی شهید مطهری؛ داستان هایی که شهید مطهری برای تبیین مطالب اخلاقی بیان کرده است به صورت موضوعی گردآوری شود؛ کتاب می تواند برای کودکان به صورت مجزا تدوین شود.
  335. موضوع پیشنهادی برای کتاب: تاریخ عاشورا در آثار شهید مطهری؛ سیر تاریخی عاشورا را با توجه به کتب شهید مطهری گردآوری شود.، می تواند مواردی که شهید مطهری دارای اشکال می داند در پاورقی ذکر شود.
  336. موضوع پیشنهادی برای کتاب: تاریخ اسلام در آثار شهید مطهری
  337. موضوع پیشنهادی برای کتاب: احادیث مطهر؛ احادیثی که شهید مطهری در آثار خود بدانها استناد کرده است به طور موضوعی طبقه بندی مانند کافی: اصول، فروع، تاریخ و.... و با سند بررسی شود؛ در یک بخش احادیثی ذکر شود که ایشان به عنوان حدیث جعلی از آنها یاد کرده است. در پاورقی هر حدیث، منابع اصلی حدیث ذکر شود، هم در آثار شهید مطهری و هم در منابع اصلی و همچنین منبعی که شهید مطهری از آنها یاد کرده است. ترجمه حدیث با ترجمه شهید مطهری با اندکی ویرایش ذکر شود. در صورت نیاز به برخی توضیحات، توضیحات مختصری در ذیل هر حدیث در متن اصلی آورده شود ؛ البته نظر شهید مطهری. در صورت نقد بر توضیحات شهید مطهری در پاورقی بیاید (پاورقی در انتهای توضیحات شهید مطهری). وجود نمایه معصومان علیهم السلام در این کتاب ضروری است.
  338. عبودیت در صحیفه سجادیه (از جمله فرازی از دعای مکارم اخلاق: عبدنی لک ؛ عبودیت در اخلاق، عبودیت در رفتار ، عبودیت دایمی، عبادت دایمی)
  339. قدرت در صحیفه سجادیه
  340. مقابله و مبارزه با افسردگی در صحیفه سجادیه (با تحلیل مواردی مانند دعای عافیت؛ عباراتی نظیر اصلاح نیت، نیت عالی، اعمال احسن، اصلاح فساد و ...)
  341. پیامدهای گناه در صحیفه (مثلا دعای توبه، گناه باعث چه عواقب دنیوی و اخروی شده است؟)
  342. آرمان گرایی در صحیفه سجادیه (در مواردی مانند دعای 20 بند های اول: اللهم صل علی محمد و آله و بلغ بایمانی اکمل الایمان و اجعل یقینی افضل الیقین و انته بنیتی الی احسن النیات و بعملی الی احسن الاعمال؛ اللهم وفر بلطفک نیتی و صحح بما عندک یقینی و استصلح بقدرتک ما فسد منی؛ برای تکمیل می توان برخی آیات را نیز شاهد آورد از جمله عبارت واجعلنی للمتقین اماما از زبان حضرت ابراهیم علیه السلام)
  343. نقش سیاق در ادعیه (می تواند مطالعه موردی در صحیفه سجادیه نیز صورت گیرد: نقش سیاق در ادعیه صحیفه سجادیه)
  344. بررسی نامگذاری ادعیه (نامگذاری ادعیه از سوی چه کسی صورت گرفته است؟ مثلا نامگذاری ادعیه صحیفه سجادیه یا نامگذاری سایر ادعیه مانند دعای کمیل؟ آیا نامگذاری توقیفی است یا اجتهادی؟ آیا اسامی با محتوا سازگاری کامل دارد یا در برخی موارد در محتوا موارد دیگری هم اشاره شده است؟ آیا مواردی وجود دارد که در محتوا مطلبی مورد اشاره واقع شود که از لحاظ کثرت و تعدد و زیادی بیشتر از عنوان باشد؟ یعنی مثلا برای عنوان ده جمله مرتبط ذکر شده ولی 14 جمله و محتوا وجود دارد که به غیر عنوان مربوط است. در فرض مذکور آیا این 14 عنوان مربوط به یک موضوع هستند یا موضوعات متعدد دارند؟ به بیان دیگر اگر یک دعای خاص چندین مطلب را ذکر کرده است نامگذاری با توجه به کدام بخش صورت گرفته است و چرا؟)
  345. ساختار موضوعی و تناسب بین موضوعات در ادعیه (همانند تناسب آیات در یک سوره) (در مورد بقیه ادعیه نیز این بحث قابل جریان است مثلا در مورد دعای کمیل، زیارت عاشورا و ...که دو نوع می توان مسئله را مورد بحث قرار داد یک به صورت کلی در همه ادعیه و به صورت جزئی در یک دعای خاص؛ یعنی دو مقاله مجزا)
  346. تعریف اخلاق از نظر امام سجاد علیه السلام (با توجه به دعای مکارم الاخلاق، چه تعریفی از اخلاق می توان از طرف امام ارائه کرد؟ آیا امام سجاد علیه السلام یا سایر ائمه علیهم‌السلام تعریفی از اخلاق ارائه کرده اند مانند آنچه در باره علم (العلم نور ...) یا در باره عقل (العقل ما عبد به الرحمن و..) ارائه شده است؟ در صورت مثبت بودن جواب یا منفی بودن جواب، چرا؟
  347. تحلیل ادعیه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا  یا از مدینه تا کربلا؛ (حضرت بر چه محتوایی دعا کرده است؟  چرا این دعا را انتخاب کرده است؟ و ...)
  348. از امام حسین علیه السلام و بقیه ائمه علیهم السلام چه بخواهیم؟
  349. تحلیل دعاهای امیرمومنان علی علیه السلام (یک سوال به عنوان نمونه: در مراسم عمومی – مثلا در خطبه های نهج البلاغه- چه دعایی از امیرمومنان شنیده می شد؟ )
  350. سعادت و خوشبختی در صحیفه سجادیه (برای مطالعه بیشتر به جلسه 94 شرح صحیفه سجادیه استاد فاطمی نیا مراجعه شود)
  351. ویژگی های اهل بیت علیهم السلام در صحیفه سجادیه؛ (مثلا در دعای 42 صحیفه سجادیه، دعای ختم قرآن، بند 6 می خوانیم: فصل علی محمد و آله الخطیب به و علی آله الخزان له).
  352. تطبیق دعاهای صحیفه سجادیه با قرآن (بررسی موردی).
  353. اصول آموزش قرآن در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام  (مثلا سهل گیری، تاکید بر قرائت و ...)
  354. ویژگی های پیامبران در دوران کودکی (همه کودکی های انبیاء علیهم السلام بررسی و ویژگی های خاص مربوط که در قرآن یا روایات آمده است تحلیل شوند، مثلا در مورد حضرت یوسف علیه السلام: در آیه22 یوسف می فرماید: نجزی المحسنین، یوسف در کودکی چه کاری کرده بود که به عنوان محسن لیاقت دریافت علم و حکم را پیدا کرد؟ و ...)
  355. ارتباط عذاب های اخروی مستکبران با روحیه آنها در دنیا (مثلا محرومیت از بهشت به دلیل محروم کردن بندگان خدا از نعمت ها، لعنت کردن همدیگر به دلیل همدلی دنیوی برای زورگویی به بندگان، خلود در جهنم به دلیل جاودانگی خوی استکباری و خوی تکبر در آنها، اضطراب روحی به دلیل مضطرب کردن ضعفا و مومنان و... محرومیت از بهشت: «انَّ الَّذینَ کَذَّبوا بِایتِنا واستَکبَروا عَنها ... لا یَدخُلونَ الجَنَّةَ ...» (اعراف/ 7، 40)، گرفتار شدن به عذاب دردناک و درافتادن به آتش جهنم با خواری و خلود در آن: «وامَّا الَّذینَ استَنکَفوا واستَکبَروا فَیُعَذّبُهُم عَذابًا الیمًا» (نساء/ 4، 173)، «والَّذینَ کَذَّبوا بِایتِنا واستَکبَروا عَنها اولکَ اصحبُ النّارِ» (اعراف/ 7، 36)، «... انَّ الَّذینَ یَستَکبِرونَ عَن عِبادَتی سَیَدخُلونَ جَهَنَّمَ داخِرین» (غافر/ 40، 46، 60؛ زمر/ 39، 60؛ اعراف/ 7، 36)،  اضطراب روحی بر اثر برخورد و ستیزه مستضعفان با آنان و پشیمانی آنها (سبأ/ 34، 31- 33؛ مؤمن/ 40، 47- 48)، لعنت کردن یکدیگر (اعراف/ 7، 36- 39)، بی‏ توجهی به درخواستها و التماسهای ایشان و نپذیرفتن آن (مؤمن/ 40، 47- 50)، محاسبه شدید و خسران ابدی (طلاق/ 65، 8- 9) و سرانجام روسیاهی در قیامت. (زمر/ 39، 60)
  356. ارتباط فطرت با زبان قرآن و میثاق پیامبران (جلسه ششم تفسیر سوره احزاب آیت الله جوادی آملی: چگونگی وحدت ادیان در بیان امیرالمؤمنین(علیه السلام)؛ بعد ﴿وَإِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً﴾ یعنی ما اگر هفته‌ای به عنوان هفته وحدت داریم که از دوازده تا هفده ربیع‌الأول است که وحدت حوزه اسلامی است وحدت مذاهب است یک وحدت ادیانی هم خواهیم داشت که این وحدت ادیان ثابت می‌کند که همه ادیان ابراهیمی یک هدف دارند و یک خدا دارند و یک مبدأ و یک معاد, آنچه در خطبه اول نهج‌البلاغه آمده همین است. در خطبه دیگر هم مشابه این آمده است منتها درباره قرآن است در خطبه 183 بیان نورانی حضرت این است که «فَالْقُرْآنُ آمِرٌ زَاجِرٌ وَ صَامِتٌ نَاطِقٌ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ أَخَذَ عَلَیْهِ مِیثَاقَهُم» که از مردم تعهّد گرفته است که به قرآن عمل کنند این زیرمجموعه همان فطرت است زیرا قرآن برای شکوفا کردن همان مطالب فطری است بنابراین این میثاقی که از انبیا گرفته شده یک میثاق خاص است یک میثاق غلیظ است).
  357. ارتباط ندامت و توبه (از جمله مباحثی که مطرح می شود این آیه است:  فاصبحوا نادمین آیا ندامت باعث توبه نیست؟)
  358. بررسی اتحاد مسلمانان و تفرقه مشرکان (با توجه به آیه «قلوبهم شتی» ؛ حشر 14)
  359. بررسی نقش خط کوفی  در آموزش و ترویج قرآن (برخی معتقدند که خط کوفی در تبیین و آموزش قرآن اصالت دارد؛ ر.ک.  حمل قرآن دکتر خوش منش).
  360. چگونگی و ترتیب نام بردن پیامبران اولوا العزم در قرآن کریم (جلسه ششم تفسیر سوره احزاب آیت الله جوادی آملی؛ مطلب دیگر این است که از انبیای دیگر میثاق گرفته شد که به وحی وجود مبارک پیامبر که خاتم آنهاست(علیهم السلام) ایمان بیاورند از کلّ آنها میثاق گرفته شده که در تبلیغ دین پایدار باشند در تحمل شدائد و مصائب پایدار باشند در نام بردن انبیا از آنها به نحو عموم ذکرشان آمده که هیچ, آنها که به نحو خصوص آمده گاهی اول و آخر را ذکر می‌کند بعد انبیای وسط را یعنی این پنج پیامبر اولواالعزم(علیهم السلام) را که می‌خواهد نام ببرد گاهی اوّلی را ذکر می‌کند و آخری را، بعد آن سه پیامبر که در وسط هستند و بینهما قرار دارند ذکر می‌کند می‌فرماید نوح است و تویِ پیامبر خاتم هستی و آن سه پیامبر, گاهی نام مبارک حضرت را اول می‌برد و نام نوح(سلام الله علیهما) را بعد می‌برد و نام آن سه پیامبر را که در بین اول و آخر بودند ذکر می‌کند غرض این است که این پنج پیامبر اولواالعزم اوّلینشان وجود مبارک نوح است آخرینش وجود مبارک حضرت است این سه پیامبر دیگر در وسط قرار دارند. ... این اول و آخر را که ذکر می‌کند این دو نحو است یک وقت از نظر تاریخی مطرح می‌کند نام مبارک نوح را اول ذکر می‌کند یک وقت از نظر فضیلت مطرح می‌کند نام مبارک حضرت را اول ذکر می‌کند در این آیه از نظر فضیلت مطرح شد که نام مبارک پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را اول ذکر کرد.)
  361. راه های کسب موفقیت از دیدگاه قرآن و روایات (لن تجتمع العزیمة و الولیمة، و ...)
  362. راه های کسب آرامش در قرآن کریم (عبودیت، ذکر، توکل، توسل و...)
  363. شاخص های عالم بودن (یک فرد چه ملاک هایی باید داشته باشد که عالم محیوب گردد؟ بر مبنای آیات و روایات؟ مثلا می فرماید مرگ عالم ... این عالم چه کسی است برای شناخت این عالم چه ملاکی باید داشت؟)
  364. شرایط عذاب استیصال (چرایی و چگونگی عذاب الهی برای مستکبران در دنیا تابع شرایطی است که با وجود پیامبر معنا می یاید یا در حال حاضر نیز می تواند عذاب دنیوی (استیصال) برای آنها بوجود آید؟ سوال کلی : اگر شرایط فرعون را کسی در حال حاضر داشته باشد یا شرایط سایر مستکبران و افرادی که به عذاب استیصال گرفتار شدند، آیا در حال حاضر گرفتار عذاب استیصال می شوند یا این سنت تابع شرایط خاص خودش است؟ ).
  365. راه تقویت اراده فردی و ملی در قرآن و روایات (ضرورت مطلب در بیانات امام خامنه ای در تاریخ 13980101 در حرم مطهر رضوی علیه السلام: به این توجّه کنید که غرب و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که اگر ملّت ایران یک چیزی را اراده کند، حتماً به دست خواهد آورد؛ به این نتیجه رسیده‌اند که با اراده‌ی ملّی ملّت ایران نمیشود مبارزه کرد؛ اگر [ملّت ایران] اراده کردند، مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی فایده‌ای نخواهد کرد. چه کار میکنند؟ به این نتیجه رسیده‌اند که بایستی کاری کنند که ملّت ایران اراده نکند، اراده‌اش ضعیف بشود؛ در فکر این هستند. امروز در دنیا میلیاردها پول دارد خرج میشود برای اینکه در اعتقادات سیاسی و دینی جوانان ما رخنه ایجاد کنند تا اراده‌ی حرکت، اراده‌ی قیام در اینها از بین برود؛ میخواهند اراده را از بین ببرند، میخواهند شما تصمیم نگیرید. تلاش آنها این است که نگذارند اراده‌ی ملّت ایران برای پیشرفت، برای مقابله، برای ایجاد جامعه‌ی اسلامی و تمدّن اسلامی شکل بگیرد؛ میدانند که اگر این اراده شکل گرفت، بدون تردید تحقّق پیدا خواهد کرد).
  366. میثاق های خداوند از انسان (تبیین در جلسه ششم تفسیر سوره احزاب آیت الله جوادی آملی؛ برای تبیین این مسئله اهمیت میثاقی که از انبیا گرفته شد را بازگو می‌کند چند میثاق، خدای سبحان از انسان‌ها گرفت یکی میثاق عمومی است که بعد از تبیین مسئله آدم مطرح است که فرمود: وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ حالا این نشئه کجاست [مشخص نیست] ولی بالأخره بعد از تصویر مسئله آدم, ذریّه آدم, ظهور آدم و مانند آن مطرح است....اما آن میثاقی که از انبیا گرفته است موردش مشخص نیست که آن قبل از جریان آدم, قبل از جریان ظهور و ذریّه مطرح باشد فرمود:  وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّین مِیثَاقَهُمْ؛  بنابراین آن میثاق, مقطع خاصی است یعنی بعد از تصویر مسئله آدم, مسئله ظهور, مسئله ذریّه, میثاق گرفته شد اما در کدام عالَم روشن نیست نشئه عقل است نشئه فطرت است کدام نشئه است روشن نیست برای اهلش البته روشن است اما در جریان میثاقِ انبیا سخن از مسئله آدم و ذریّه و اخذ ظهور و اینها نیست فرمود ما از انبیا علیهم السلام  میثاق گرفتیم میثاق غلیظ هم گرفتیم. در جریان این میثاق, مسئله وحی مطرح است مسئله تبلیغ مطرح است معلوم می‌شود غیر از آن میثاق عمومی که در آیه  وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ  مطرح است میثاق خاصّی از انبیا گرفته شد.
  367. وظایف و راهکارهای مسلمانان برای احیای اهداف عاشورا (ما برای امام چه کرده ایم؟ وظایف ما در مقابل امام چیست؟ بویژه برای احیای انقلاب عاشورا: مورادی از قبیل عمل به دستورات اسلام، انقلابی ماندن، تبعیت از رهبری، در میدان ماندن و ...)
  368. مدیریت بحران اقتصادی پیامبر؛ سیره پیامبر در مدیریت بحران های اقتصادی به چه شکلی بود؟ در شعب ابی طالب؟ در مدینه  و....
  369. بررسی واژه های حوزه اقتصادی قرآن (یا مترادف اقتصاد) در فرهنگ قرآن و لسان روایات ؛ واژه هایی همچون کفاف، غنی و فقر و...
  370. چرایی نکوهش برخی افراد در قرآن (مثلا چرا در قرآن برخی از افراد با عنوان اعراب توبیخ می کند، انسان معمولی این کار را نمی کند چه رسد به افراد دیگر، این به دلیل این است که آداب بلد نیستند و به اصطلاح متمدن نیستند؟ می توان سایر ویژگی های آنها را مورد بررسی قرار داد از راه رفتن و ...تا تنابز به القاب. اعراب به دلیل عدم احترم متقابل و بی ادب بودن مورد نکوهش قرار می گیرند. و این با تواضع و یاددادن و تعلیم به آنها سازگار است. جامعه مهاجر و انصار به عنوان جامعه نمونه و خوب مورد تایید قرار گرفته و الگو معرفی می شود و افراد دور از این فرهنگ مورد نکوهش قرار می گیرد. نمونه دیگر چرایی نکوهش تبرج جاهلی؟ پاسخ با نگرش به تمدن اسلامی و جامعه متمدن پاسخ داده شود).
  371. آیات الهی در قرآن و چرایی نامگذاری (علاوه بر موارد مشهور چرا کشتی با اینکه  فناوری و ساخت بشر است جزء آیات الهی و در کنار آیات ذکر می شود؟)
  372. بررسی تطبیقی اعجاز قرآن در اندیشه دو نفر از علمای دارای تشابه مانند شیخ مفید و شاگردش شیخ طوسی
  373. بررسی قائلان به نظریه صرفه در طول تاریخ و تبیین چرایی اوج  و فرود اعتقاد به آن در سده های مشخص
  374. بررسی قائلان به وجهی از اعجاز در طول تاریخ مثلا وجه عدم اختلاف، یا اعتقاد به اعجاز محتوایی و تحلیل آن و چرایی گسترش یا تحدید آن در یک بازه مشخص زمانی
  375. بررسی وجوه اعجاز قرآن در اندیشه امام خمینی (رحمه الله)
  376. برسی روایات مربوط به تشبیه حضرت مهدی علیه السلام و قرآن به ربیع و چرایی این تشبیه (ربیع الانام و ربیع القلوب) سایر تشبیه ها نیز روشن شود
  377. تبیین نظام مدیریتی در قرآن؛ (بررسی مسئله به صورت نظام مند؛  برای مطالعه ر.ک. دو فصلنامه قرآن و علم، ش 4، سال سوم، بهار و تابستان 88، ص 157 - 186 با عنوان «اقتراح (مبانی و روش شناسی تفسیر مدیریتی قرآن)».
  378. بیان واژه های نظیر علم؛ (تبیین معنا و تفاوت مواردی همچون معرفت، علم، ظن، درس و...)
  379. ویژگی های مومنان مدح شده در قرآن و مصادیق آنها و چرایی این مدح؛ ( دعای شب قدر: مومن مدحته فیه)
  380. دعا در نظر مستشرقان
  381. نقش رهبری در پیروزی نهضت های الهی
  382. اصول روابط بین المللی در قرآن کریم: (از جمله آیات لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ (ممتحنه 8) و آیه وَإِن نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ (توبه 12)
  383. بررسی مصادیق عدو در قرآن؛ (مصادیق عدو چه کسانی هستند و چرا عدو شدند؟ معنای عدو در ابتدا باید مشخص شود. آیا کسانی که مانع موفقیت می شوند مثلا دوستان ناباب، آیا جزء عدو محسوب می‌گردند؟ ان من ازواجکم و اولادکم عدوا لکم و...)
  384. باهوشی و معیارها یا شاخص های آن در قرآن و روایات. (تفاوت فطنة، هوش و عقل؟ آیا باهوشی در روایات تایید شده است؟ با چه معنایی؟)
  385. ثمرات تلاوت قرآن  با توجه به آیات و روایات.(از جمله موارد   در دعای 42 صحیفه سجادیه (دعای ختم قرآن) آمده است مثلا می فرماید: اللهم صل علی محمد و آله و هون بالقرآن عند الموت علی انفسنا کرب السیاق و.... ؛ بر اساس تحلیل های متنوع می توان طبقه بندی های مختلفی انجام داد مثلا آثار دنیوی و آثار اخروی. اثار عمومی برای عموم مسلمانان و اثار اختصاصی برای مومنان ویژه و... همچنین می توان تحلیل کرد که این آثار از چه امامی بیشتر نقل شده است؟ و چرا ؟ چرا روی ویژگی های خاصی تاکید شده است؟ آیا نشانه هایی از ارتباط محتوای قرآن با این آثار وجود دارد؟ از خود آیات چه آثاری برای قرآن می توان برداشت کرد؟ مثلا شفاء لما فی الصدور و...)
  386. بررسی مفهوم محکم و متشابه در روایت های اهل بیت علیهم السلام (بررسی موردی یک امام با ذکر مصادیق آن)
  387. بررسی معنای صمد در روایات
  388. وجه تسمیه قرآن در روایات  و بررسی تطبیقی با آیات قرآن کریم ؛ (مثلا با توجه به عبارتی در صحیفه سجادیه که می فرماید: و فرقانا فرقت به بین حلالک و حرامک و قرآنا اعربت به عن شرائع احکامک؛ (دعای ختم قرآن – دعای 42-  بند2) در این دعا وجه تسمیه فرقان ذکر شده است و احتمال دارد که وجه تسمیه قرآن هم مربوط به فراز اخیر باشد).
  389. هدف نزول قرآن و کتاب های آسمانی (چرا قرآن نازل شده است و هدف از نزول آن بر اساس آیات و روایات چیست؟)
  390. مستندات قرآنی شاخص های انقلاب از نظر رهبر معظم انقلاب
  391. ویژگی های دوستان اهل بیت علیهم السلام (از لحاظ مصداق اهل بیت علیهم السلام چه کسانی را دوست داشتند؟ و دلشان برای چه کسانی تنگ می شد و آن افراد چه ویژگی هایی داشتند؟)
  392. بررسی مفهوم تقوای سیاسی و تبیین مصادیق آن

 

همچنین پیشنهاد می شود:

 

دریافت مشخصات بیش از 2000 پایان نامه قرآنی (برگرفته از چکیده پایان نامه های قرآنی)

 

لیست پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی در سال های اخیر (بخش اول)

 

لیست پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی در سال های اخیر (بخش دوم)

 

لیست پایان نامه های دکتری دانشگاه فردوسی در سال های اخیر

 

 

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.