مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)

آخرین مطالب

 

 اشاره

یکی از مهم ترین مشکلاتی که محققان و دانشجویان با آن مواجه می شوند درصدهای بالایی است که سایت های مشابهت یاب نشان می دهند و این درصدهای بالا باعث می شود مقاله وارد مرحله پذیرش و ارزیابی نشود یا اجازه دفاع از پایان نامه صادر نشود، به رغم این که سامانه های مشابهت یاب دارای اشکالاتی هستند ولی باز درصد نمایش داده شده، در حال حاضر ملاکی برای پذیرش مقالات و پایان نامه هاست. حتی اگر در مواردی، پژوهشگر به آدرس مطلبی ارجاع داده باشد، باز هم نمایش درصد تشابه، کار را با مشکل مواجه می کند.

 

برای رفع این مشکل راه کارهای زیادی می توان ارائه کرد و اغلب محققان باتجربه، چنین مشکلی را در پژوهش های خود احساس نمی کنند ولی برای افرادی که در آغاز راه هستند برخی نکات مفید خواهد بود. متن زیر با ویرایش مختصری از سایت ترجمیک برخی از راه ها را بیان کرده است. (برخی افراد و سایت ها، برای چنین فعالیت هایی مبالغ کلانی از پژوهشگران دریافت می کنند که سایت ترجمیک نیز در این زمره قرار دارد).

 

پارافریز چیست؟ و به چه روش‌های انجام می‌گیرد؟

پارافریز مقاله زمانی رخ می‌دهد که سعی کنید بدون آنکه دچار سرقت ادبی شده باشید، ایده‌ای که در سر دارید را روی کاغذ بیاورید. برای مثال، ممکن است برای نوشتن یک پاراگراف در مقاله خود ده‌ها مقاله خوانده باشید. قصد دارید از هر کدام از این مطالعات ایده، مفهوم یا نتیجه‌ای را گزارش کرده و در قالب یک پارگراف منسجم ارائه دهید.

پارافریز کردن به چند روش متفاوت صورت می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

1. تغییرات در بخش‌های مختلف جمله

این تغییرات شامل ایجاد تغییر و جابجایی در افعال، اسامی، صفات و قیود می‌باشد. برای مثال جمله «در هر روز حدود دو میلیون متر معکب آب با سرعت بسیار بالا وارد مخزن می‌شود.» به جمله «ورودی روزانه آب مخزن (که سرعت بالایی دارد) نزدیک به دو میلیون متر معکب تخمین زده می‌شود.». این کار جهت روان‌تر شدن فهم متن صورت می‌گیرد.

 

2. تغییر در ساختار جملات

مرسوم‌ترین تغییری که در ساختار جملات صورت می‌گیرد تبدیل جملات غیرمجهول با مجهول یا بالعکس می‌باشد. تغییر در ساختار دلایل متعددی دارد. برای مثال، این تغییر ممکن است به این دلیل صورت گیرد که تمامی جملات یک پاراگراف با فاعل شروع نشوند. علاوه بر آن، با مجهول کردن جملات مفاهیم در قالب عام‌ و غیرشخصی‌تری منتقل می‌شوند.

برای مثال جمله «محققان انگلیسی به این نتیجه رسیدند که جهش ژنتیکی در در رشد بافت های بدن نقش دارد.» به جمله «مشخص شده است که جهش ژنتیکی در رشد بافت های بدن نقش دارد.» تبدیل می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، برعکس این مورد نیز ممکن است.

 

3. کاهش طول جملات

به عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت هرچقدر طول یک جمله بیشتر باشد، درک آن نیز سخت‌تر می‌شود. پارافریز کردن به شما کمک می‌کند تا جمله را به دو یا چند جمله کوتاه‌تر تبدیل کرده و بدیل شکل متن خود را روان‌تر کنید.

 

این جمله را در نظر بگیرید «نتایج مطالعه با استفاده از بکارگیری رویکردهای تجربی و اجتماعی حاکی از اهمیت بالای نقش تربیتی والدین در رشد مغزی و فکری کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله‌ای است که از مدرسه اخراج شده‌اند.» همانطور که شما هم می‌بینید، این جمله طولانی شده و تا حدودی گنگ است. بنابراین باید نسبت به پارافریز آن اقدام کرد.

حالا این جمله را بنگرید «رویکردهای تجربی و اجتماعی جهت به دست آوردن نتایج استفاده شدند. نتایج نشان می‌دهد رشد مغزی و فکری کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله (که از مدرسه اخراج شده‌اند) تحت تأثیر روش‌های تربیتی والدین است.»

4. استفاده از کلمات هم‌معنی

گاهی نیاز است کلمات جایگزین عبارات هم‌معنی شوند تا وزن کلی نوشته تغییر یابد. برای مثال ممکن است بخواهید متن حالت رسمی‌تر یا دوستانه‌تر پیدا کند. این جمله «یکی از مصاحبه‌شوندگان که مردی چاق و پیر بود در میان مصاحبه انصراف داد و رفت.». خب! شاید نیاز باشد این متن رسمی‌تر نوشته شود، بنابراین از کلمات و عبارت هم‌معنی استفاده می‌کنیم.

این جمله را ببینید «یکی از مصاحبه‌شوندگان که مردی با اضافه وزن و پا به سن گذاشته بود با اعلام انصراف محل مصاحبه را ترک کرد.».

 

چگونه پارافریز کنیم؟

امیدواریم پاسخ سؤال «پارافریز چیست؟» را گرفته باشید. در ادامه به این خواهیم پرداخت که پارافریز کردن طی چه مراحلی صورت می‌گیرد.

 

الف: متنی که قصد دارید پارافریز کنید را چندین بار بخوانید

اولین گام در پارافریز کردن درک کامل پاراگرافی است که با آن سروکار دارید. بنابراین باید با دقت آن را مطالعه کنید. گاهی لازم است پاراگراف‌های قبلی و بعدی را هم مطالعه کنید تا چیزی را از قلم نیندازید.

 

ب: یادداشت برداری کنید

پس از مطالعه دقیق متن باید به چند عنصر، اصل یا مفهوم کلیدی رسیده باشید. بطور مثال، ممکن است پاراگرافی که خوانده‌اید مصداق‌های قتل درجه یک در سیستم قضائی کشور آلمان به همراه چندین کیس قانونی باشد.

برمبنای هدفی که مقاله شما دنبال می‌کند شاید تصمیم بگیرید تنها مصداق‌ها را برجسته کرده و از مثال‌ها چشم‌پوشی کنید. در این حالت مصادیق باید با نگارشی متفاوت در کنار هم قرار گیرند. این مصداق‌ها باید در یادداشت‌برداری شما به عنوان رئوس مطالب متن خودتان درنظر گرفته شوند.

 

ج: شروع به نوشتن کنید

پس از یادداشت برداری نوبت به آن می‌رسد که بدون نگاه کردن به متن اصلی و با اتکا به یادداشت‌برداری و تحقیقاتی که انجام داده‌اید پاراگراف را به زبان خودتان به رشته تحریر درآورید.

 

د: مقایسه و مرور کنید

پس از نوشتن متن، شروع به مقایسه آن با متن اصلی کنید. اگر احساس کردید شباهت‌ها زیاد است با اتکا به روش‌هایی که در بالا گفته‌ایم پارافریز کردن را بسط دهید. در نهایت از یک مخاطب بخواهید تا درک خود را از متن شما بیان کنند. اگر درک این فرد همان چیزی است که شما تلاش داشته‌اید منتقل کنید، بدانید کارتان را به خوبی انجام داده‌اید. یک نکته‌ی بسیار مهم! ارجاع دادن به مقاله اصلی را فراموش نکنید.

 

منبع: سایت ترجمیک (با ویرایش و تلخیص)

 

روش های دیگر و تحلیل بیشتر را به مجالی دیگر وامی گذاریم تا یار چه خواهد و میلش به چه باشد...

نظرات  (۲)

۰۴ خرداد ۰۲ ، ۱۷:۴۵ سید محسن موسوی

انسان باید خود را انگونه  که هست بشناسد،نه انطور که می خواهد باشد

برای شناخت خود باید آگاهی و هشیاری ذهن وجود داشته باشد

پاسخ:
بله.
و البته "آنطور که می خواهد باشد" شاید مسیر را پیش روی فرد باز کند تا پیشرفت کند
۳۱ خرداد ۰۲ ، ۰۷:۲۹ حسن مجیدیان

سپاس

پاسخ:
تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">