مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)

آخرین مطالب

 

مالک بن انس، فقیه معروف مدینه * سالى در سفر حج همراه امام صادق علیه السلام بود. به میقات رسیدند و هنگام پوشیدن لباس احرام و تلبیه گفتن- یعنى ذکر معروف لبیک اللهم لبیک- رسید. دیگران طبق معمول این ذکر را به زبان آوردند و گفتند. مالک بن انس متوجه امام صادق شد، دید حال امام منقلب است، همینکه مى خواهد این ذکر را بر زبان آورد، هیجانى به امام دست مى دهد و صدا در گلویش مى شکند و عنان کنترل اعصاب خویش را از دست مى دهد که مى خواهد بى اختیار از مرکب به زمین بیفتد. مالک جلو آمد و گفت: «یابن رسول اللَّه! چاره اى نیست، هرطور هست این ذکر را بگویید».

 

امام فرمود:

«اى پسر ابى عامر! چگونه جسارت بورزم و به خود جرأت بدهم که لبیک بگویم؟ لبیک گفتن به معناى این است که خدایا تو مرا به آنچه مى خوانى با کمال سرعت اجابت مى کنم و همواره آماده به خدمتم. با چه اطمینانى با خداى خود این طور گستاخى کنم و خود را بنده آماده به خدمت معرفى کنم؟ اگر در جوابم گفته شود: «لا لبیک» آن وقت چکار کنم؟»

 

منبع: مجموعه آثار شهید مطهری، ج 18، ص: 287 و 288

 

*. مالک بن انس بن مالک بن ابى عامر یکى از امامهاى چهارگانه اهل سنت و جماعت است و مذهب معروف «مالکى» منسوب به او است. عصر وى مقارن است با عصر ابوحنیفه. شافعى شاگرد مالک بود و احمدبن حنبل شاگرد شافعى.

 

مکتب فقهى مالک نقطه مقابل مکتب فقهى ابوحنیفه به شمار مى‏ رفت، زیرا مکتب ابوحنیفه بیشتر متکى بر رأى و قیاس بود، برخلاف مکتب فقهى مالک که بیشتر متکى بر سنت و حدیث بود. در عین حال، مطابق نقل ابن خلّکان در وفیات الاعیان( جلد 3، صفحه 286)، مالک در نزدیکى مردن سخت مى‏ گریست و از اینکه در برخى موارد به رأى خویش فتوا داده است نگران و وحشتناک بود، مى‏ گفت:

« اى کاش به رأى فتوا نداده بودم، و راضیم به جاى هر یک از آن فتواها تازیانه ‏اى بخورم و از تبعه آن گناهان آزاد باشم.».

از مفاخر مالک این مطلب شمرده شده که معتقد بود بیعت «محمدبن عبد اللَّه محض» که شهید شد صحیح است و بیعت بنى العباس چون مبنى بر زور بوده صحیح نیست. مالک از اظهار این عقیده خویش امتناع نمى‏ کرد و از سطوت بنى العباس پروا نمى‏ نمود. همین امر سبب شد که به دستور جعفربن سلیمان عباسى، عموى سفاح و منصور، تازیانه سختى به وى زدند. و اتفاقا همین تازیانه خوردن سبب شد که مالک احترام و شهرت و محبوبیت زیادترى پیدا کند. رجوع شود به وفیات الاعیان، جلد 3، صفحه 285.

 

مالک چون در مدینه بود به محضر امام صادق علیه السلام زیاد رفت و آمد مى‏ کرد و از کسانى بود که از آن حضرت حدیث روایت کرده ‏اند. و مطابق نقل بحار( جلد 11، صفحه 109) از کتابهاى خصال و علل الشرایع و امالى صدوق، هنگامى که مالک به محضر امام صادق مى ‏رفت امام به او محبت مى‏ فرمود و گاه به او مى ‏فرمود:« من تو را دوست مى‏ دارم» و مالک از اینکه مورد تفقد امام قرار مى‏ گرفت سخت شاد مى‏ گشت. مالک به نقل کتاب الامام الصادق ( صفحه 3) مى‏ گفت:« من مدتى به حضور امام صادق آمد و شد داشتم. او را همیشه در حال نماز یا روزه یا تلاوت قرآن مى‏ دیدم. فاضلتر از جعفربن محمد در علم و تقوا و عبادت چشمى ندیده و گوشى نشنیده و به قلبى خطور نکرده است.» و هم مالک است که به نقل بحار درباره امام صادق مى‏ گوید:« او از بزرگان عبّاد و زهاد بود که از خدا مى‏ ترسید و بسیار حدیث مى‏ دانست. خوش مجلس و خوش معاشرت بود. مجلسش پرفیض بود. نام رسول خدا را که مى‏ شنید رنگ صورتش تغییر مى ‏کرد.»

 

۹۹/۰۵/۰۸ موافقین ۱ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">