مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی

مطالبی از قرآن و احادیث، نکاتی از سیره بزرگان و مقالات شخصی

مطالعات دانشجویی


امام خامنه ای:
باید در کشور ما و در میان جامعه‌ى ما ترتیبى اتّخاذ بشود که همه‌ى آحاد مردم به‌نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى اینها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند.
(8 تیر 1393)

********************

امام خامنه‌ای:
«دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود» (6 اسفند 1397)

آخرین مطالب

مراحل انس با قرآن در صحیفه سجادیه

شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۴۹ ق.ظ

قرآن کتاب نجاتی که از طرف خداوند برای هدایت بشر نازل شده و مسلمانان برای رسیدن به مقام شایسته خود باید با آن الفت بگیرند و کسی در این وادی موفق  است که دست به دامان ائمه اطهار علیهم السلام بزند و راه های انس را از آنها بیاموزد که همتا و همپای قرآن هستند، با توجه شرایط خاصی زندگی امام سجاد علیه السلام، بویژه بعد از ماجرای عاشورا و کنترل شدید حکومت جبار اموی، بی­شک بررسی مراحل انس با قرآن در صحیفه سجادیه، نتایج قابل توجهی را به دست خواهد داد؛ زیرا حداقل بیانگر این نکته خواهد بود که در سخت ترین شرایط هم می توان با قرآن مانوس شد.

نویسنده با نگرش به مساله فوق به بررسی مراحل انس با قرآن کریم در صحیفه سجادیه پرداخته است که به خاطر محتوای عالی و عمق معانی آن مورد توجه علمای بزرگ شیعه در قرون اخیر شده است. به همین منظور با مفهوم شناسی اُنس، قرآن و صحیفه سجادیه به ذکر مراحل انس با قرآن کریم از دیدگاه امام زین العابدین علیه السلام در صحیفه پرداخته است. با این توضیح که با بررسی عملکرد شخص امام در زندگی، مراحل عملی انس امام سجاد علیه السلام با قرآن کریم را به ترتیب اینچنین بر شمرده است: قرائت و ختم قرآن کریم، به کار بردن آیات قرآن در هنگام سخن و دعا، عمل به آیات قرآن و  زندگی کردن با قرآن. همچنین با مداقه در عبارات صحیفه به عنوان یک متن علمی، هفت مرحله برای انس با قرآن کریم تبیین کرده و آنها را مراحل نظری انس با قرآن از دیدگاه امام سجاد علیه السلام نامیده است که عبارتند از: اعتراف به آسمانی بودن قرآن کریم، استماع قرآن، تلاوت آیات قرآن، تدبر در آیات قرآن کریم، عمل به آیات قرآن، رعایت حقوق شایسته کتاب خدا و امانت داری وحی پروردگار.

این مقاله در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن حائز رتبه گردید

مقاله انس با قرآن احد داوری

.

دانلود متن کامل مقاله «مراحل انس با قرآن در صحیفه سجادیه»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">